Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IER623 Medling 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Juridik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD

SPRÅK:

EXAMINATOR
J Norman Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 2000-02-23 att gälla från ht 00.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Inga särskilda kunskapskrav förutom grundläggande behörighet. Läskunskaper i engelska är en förutsättning då stor del av materialet är skrivet på detta språk.

SYFTE/MÅL
Medling skulle kunna beskrivas som organiserad förhandling och en metod för att hantera konflikter genom tredje parts medverkan. Till skillnad från exempelvis skiljeförfarande behåller partena själva kontrollen över processen och utgången. Utbildningens mål är att ge kunskap om medling och medlings användning mot denna bakgrund.

INNEHÅLL
Kursen avser att ge insikter i medlingens teori och praktik samt att visa hur medlingsprocessens dynamik kan vara ett alternativ till annan problem- och konfliktlösning. Kursen riktar sig till såväl studenter som praktiker inom varierande samhällsområden som exempelvis rättstillämpning, samhällsbyggande och socialtjänst. Under kursen presenteras olika medlingsteoretiska perspektiv och centrala problemställningar, såsom val av process, medlarens kvalifikationer, etiska standards, medlarens objektivitet, kommunikationsprocessen, dödlägen mm. Olika typer av medling behandlas. I kursen analyseras empiriska medlingssituationer och medlingsprocesser. Rollspel ingår i alla kursavsnitt.

UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, seminarieövningar med praktikfall, videoanalyser samt rollspel. Teori och praktik varvas vid varje avsnitt. Deltagande i seminarieövningar och rollspel är obligatoriskt. Vid varje avsnitt inleds första dagen med teoriavsnitt, medan den andra dagen ägnas åt gruppundervisning, seminarier och rollspel.
Läskunskaper i engelska är en förutsättning då stor del av materialet är skrivet på detta språk.


EXAMINATION
Examination sker dels genom aktivt deltagande i seminarier, rollspel och andra särskilt angivna moment, dels genom skriftlig och muntlig redovisning av valfri litteratur på 200-250 sidor, dels genom skriflig och muntlig analys av en självvald medling, i grupp. Grupperna kan som del i examinsuppgift själva konstruera medllingsspel.
Examinator kan besluta om annan examinationsform.
För kursen som helhet ges något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV
Rapport 10.0poäng

LITTERATUR
Friedman Gary J, A guide to divorce mediation
Fischer, Ury, Patton, Vägen till Ja
Goldberg, Sander, Rogers, Dispute resolution - Negotiation, Mediation and other Processes
Goldberg, Sander, Rogers, Dispute resolution, 1995 Supplement
Norman, Jan Medlling - en introduktion
Singer, Linda R, Settling Disputes
Artikelsamling; Luleå tekniska universitet, 1998
Material till rollspel, Luleå tekniska universitet 1998
Övarig litteratur, inklusive referenslitteratur fastställes senare.

ÖVRIGT
Antalet deltagare på kursen är begränsat. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.

Kontaktperson:

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17