Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IER349 Förhandling 10.0 poäng

Juridik

J Norman Univ adj

Kursplanen är fastställd 2001-02-23 att gälla från ht01.

Grundläggande behörighet.

Förhandlingar är en framträdande form av gemensamt beslutsfattande i politiska-, administrativa- och affärssammanhang. Samtidigt är förhandlingar ett viktigt sätt att lösa konflikter. Även då andra regler för kollektivt beslutsfattande antas gälla, förekommer inslag av förhandlingar.
Utbildningens mål är att ge kunskap om förhandlingar och förhandlingars användning mot denna bakgrund, t.ex. i relationer mellan företag, mellan stater, mellan parterna på arbetsmarknaden på central och lokal nivå samt mellan partier, respektive organisationer.

I kursen ingår följande avsnitt:
Affärsförhandlingar, fackliga förhandlingar, förhandlingar mellan stater, politiska förhandlingar och förhandlingsplanering.
För att belysa ovanstående presenteras olika förhandlingsteoretiska perspektiv och centrala problemställningar som förhandlingsstyrka, förhandlarens kompetensområde och mandat, aktörernas strategi- och taktikval, omgivningens betydelse för förhandlingen, aktörer i förhandlingsprocessen. Vidare belyses egenskaper hos och stadier i förhandlingsprocessen liksom skillnader och likheter mellan olika typer av förhandlingar och förhandlingsresultat.
I kursen analyseras empiriska förhandlingssituationer och förhandlingsprocesser. Dessutom behandlas metodproblem vid analys av förhandlingar.
Förhandlingsspel är en del av flertalet kursavsnitt.

Undervisningen består av lektioner, seminarieövningar med praktikfall, samt förhandlingsspel. Teori, praktik och analys varvas vid varje avsnitt. Deltagande i seminarieövningar och förhandlingsspel är obligatoriskt. Vid varje avsnitt inleds första dagen med föreläsningar, medan andra dagen ägnas åt gruppundervisning, seminarier och förhandlingsspel.
Läskunskaper i engelska är en förutsättning då viss del av materialet är skrivet på detta språk.

Examination sker dels genom aktivt deltagande i seminarier, förhandlingsspel och andra särskilt angivna moment, dels genom skriftlig och muntlig redovisning av valfri litteratur på 200-250 sidor, dels genom skriftlig och muntlig analys av en självvald förhandling i grupp.
Examinator kan besluta om annan examination.
För kursen som helhet ges något av betygen Väl godkänd, Godkänd, eller Underkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Rapport 10.0poäng

Axerod, A.: Från konflikt till samverkan. SNS förlag, Stockholm 1987.
Cars, G.: Förhandlingsplanering. KTH, Stockholm, 1992.
Fischer, R. & Ury, W. & Patton, B.: Vägen till ja (Getting to yes). Liber förlag, Malmö 1992.
Hinze, O.: Fackliga förhandlingar. Det stora spelet och de enskilda förhandlingarna. Byggförlaget, Lund 1988.
Lundell, B.: Gemensamt beslutsfattande. Lund, Statsvetenskapliga Instutitionen, Lunds Universitet.
Persson, S.: Dödlägen i internationella förhandlingar. Studentlitteratur, Lund 1992.
Sannerstedt, A.: Förhandlingar i riksdagen. Lund, University Press, 1992.
Artikelsamling: Förhandlingsteori. Lund, Statsvetenskapliga föreningen 1993.
IES.: Material till förhandlingsspel och fallanalyser.
Praktikfallslitteratur
Övrig litteratur, inklusive referenslitteratur, fastställes senare.

Antalet deltagare på kursen är begränsat. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.

Kontaktperson: