Ind ekonomi och samhällsvetenskap

/ Lp3

Jenny Blom Univ adj

Kursplanen är fastställd 2001-02-23 att gälla från ht01

Allmän affärsjuridik 5 p eller Juridisk översiktskurs 10 p eller motsvarande kunskaper samt Introduktion till IT i verksamheten 5 p eller Data- och systemvetenskap A1 10 p eller motsvarande kunskaper.

Kursens mål är att ge grundläggande kunskaper i IT-rätt samt att bibringa studenterna förmåga att tillämpa gällande rättsregler.

Kursen behandlar informationsteknikens juridik och de rättsområden som påverkas av informationsteknikens framväxt. Kursen är tvärjuridisk och ger en allmän överblick över de nu gällande rättsreglerna på respektive rättsområde. Tyngdpunkten ligger på områdena avtal, köp, marknadsföring på Internet, olika typer av elektroniska betalningsformer, lagvalsfrågor vid handel över Internet samt personuppgiftslagen.

Undervisningen sker i form av lektioner, seminarier och gruppövningar.

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande på seminarier.

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Inlämningsuppgift 2.0poäng
Seminarier 3.0poäng

Lindberg A/Westman D; Praktisk IT-rätt, Norstedts Juridik, senaste upplagan.
IES: Kompendium med seminariematerial i form av rättsfall, artiklar, visst material på Internet m m.

Examinator kan besluta om annan litteratur.

Antalet deltagare på kursen är begränsat. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.

Kontaktperson: Jenny Blom