Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IER344 Särskilda avtalstyper 10.0 poäng

Juridik

B G

Kursplanen är fastställd 2001-02-23 att gälla från ht01.

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat i kurserna Rättsvetenskap A 10 p och Förmögenhetsrättsliga tillämpningar 10 p.

Kursen ska på allmän obligationsrättslig grund fördjupa kunskaperna i vissa avtalstyper av stor betydelse för det moderna affärslivet såsom köp av fast egendom, avtal om arbete på annans egendom,entreprenadavtal, avtal om hyra av affärslokal, avtal om immateriella tjänster samt fraktavtal. Även de olika avtalstypernas sakrättsliga aspekter beaktas i viss utsträckning. Den sålunda inhämtade kunskapen rörande nämnda avtalstyper (de generella dragen i de fall sådana förekommer och annars avsaknaden härav) läggs därefter till grund för utstakandet av en mera allmän kontraktsrätt, tillämplig på kontraktstyper som inte blivit föremål för reglering.

Vecka 1-8: Kursen inleds med en översikt över den allmänna kontraktsrätten och dess typiska problemställningar. Därefter behandlas i tur och ordning de olika avtalstyperna vid föreläsningar och seminarier.
Vecka 8-16: Studenterna indelas i olika grupper med uppgift att författa en kortare uppsats. Uppsatsen skall dels innehålla en presentation av en särskilt utvald avtalstyp samt de viktigare problemställningar som denna ger upphov till samt den rättsliga regleringen härav. Härutöver skall uppsatsen innehålla en mera djuplodande framställning rörande en av nämnda problemställningar. Uppsatsen presenteras muntligen och blir föremål för diskussion vid särskilda seminarier.
Vecka 16-18: Avslutande föreläsningar och seminarier rörande den allmänna kontraktsrätten.
Vecka 20: Examination i form av skriftlig tentamen.

Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination genom skriftlig tentamen om 10 p. För tillträde fordras uppsatsarbete med godkänt resultat. Uppsatsarbetet kan ge bonuspoäng vid tentamen."

Hellner Jan: Kommersiell avtalsrätt, Norstedts förlag, senaste uppl.
Hellner Jan: Speciell avtalsrätt II Kontraktsrätt, 1:a och 2:a häftet, Juristförlaget, senaste uppl.
Victorin Anders: Kommersiell hyresrätt, Norstedts förlag, senaste uppl.

Antalet deltagare på kursen är begränsat. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.
Kontaktperson: Marcus Radetzki.

Kontaktperson: Marcus Radetzki