Ind ekonomi och samhällsvetenskap

B G

Rättsvetenskap / IV

Eva Vesterlund Univ adj

Kursplanen är fastställd 2001-02-23 att gälla från ht01.

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat i kurserna Rättsvetenskap A.

Kursen skall ge studenterna praktisk inblick i konfliktlösning med juridisk metod på det civilrättsliga området, träna förmågan att utföra rättsutredningar och att föredra utredningsresultat. Kursen skall vidare utveckla förmågan till muntlig och skriftlig språkhantering, grupparbete samt juridisk argumentationsteknik.

Kursen utgörs av ett eller flera sk case där en civilrättslig tvist följs från den händelse som föranleder tvistens uppkomst, via förhandlingar och partsöverläggningar, juridiska utredningar och skriftväxling fram till förhandlingar i domstol och dom. I kursen ingår också att studenterna skall närvara vid en rättegång på tingsrätten och sedan i skriftlig form redogöra för och analysera partenrnas rättsliga argumentation.

Undervisning sker i form av lektioner och rollspel. Den huvudsakliga lärarinsatsen består i handledning men på studenternas begäran kan kortare föreläsningspass förekomma i den mån särskilda frågor behöver särskilt belysas.

Kursen examineras under kursens gång genom studenternas deltagande i dess olika övningsaktiviteter.

Övningar och inlämningsuppgifter 5.0poäng

Persson: Retorik för jurister. Demosthenes AB
Bernitz m fl: Finna rätt, Juristförlaget

Referenslitteratur
Rodhe: Allmän obligationsrätt, Norstedts förlag
Hellner: Speciell avtalsrätt 2, Kontraktsrätt, Allmänna ämnen, Norstedts förlag
Mellqvist och Persson: Fordran och skuld, Iustus förlag
Carlsson Per & Persson Mikael : Processrättens grunder, Iustus förlag

Antalet deltagare på kursen är begränsat. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.

Kontaktperson: Eva Westerlund