Ind ekonomi och samhällsvetenskap

Juridik

B G

Christer Gardelli Univ adj

Kursplanen är fastställd 2001-02-23 att gälla från H01.

Juridisk översiktskurs 10 p eller motsvarande kunskaper, alternativt någon av kurserna Nationaekonomi 20 p (A-nivå) eller Statskunskap 20 p (A-nivå) .

Kursens mål är att ge kunskaper om den rättsliga regleringen av förvaltningsförfarandet inom såväl statlig som kommunal verksamhet och de rättsregler som anger hur statsorganen bildas, deras kompetens samt förhållandet mellan dem som utövare av statsmakten och de enskilda medborgarna. Vidare syftar kursen till att ge träning i användandet av offentligrättslig juridisk metod.
Därvid betonas särskilt grundlagarna, förvaltningslagen, förvaltningsprocesslagen, kommunallagen samt sekretesslagen. Vidare syftar kursen till att ge kunskaper om vissa delar av den speciella förvaltningsrätten och särskilt att belysa sambandet mellan förvaltningsrätten och miljörätten.

Inom statsrätten behandlas främst statsorganens kompetens och de medborgerliga fri- och rättigheterna.
Inom den allmänna förvaltningsrätten läggs tyngdpunkten på studier av förvaltningslagen och förvaltningsprocesslagen.
Inom kommunalrätten behandlas främst den kommunala kompetensen, kommunal handläggning och besvärsregler.
Inom ämnesområdet offentlighet och sekretess studeras tryckfrihetsförordningens samt sekretesslagens bestämmelser med avseende på offentlighetsprincipen.
Inom den speciella förvaltningsrätten studeras ett urval av bestämmelser som berör särskilda förvaltningsgrenar, t ex politirätt, socialrätt eller miljörätt.

Undervisningen består dels av lektioner, gruppövningar och seminarier.

Allmän förvaltningsrätt, kommunlarätt, offentlighet och sekretess, statsrätt samt speciell förvaltningsrätt examineras genom aktivt deltagande i seminarier samt författande av promemorior. Dessutom krävs aktivt deltagande i eventuellt övriga obligatoriska moment i kursen, såsom seminarier och studiebesök, varvid den som inte godkänns kommer att föreläggas kompletterande uppgifter. Närmare anvisningar ges i samband med undervisningen.
Examinator kan besluta om annan examination.

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Speciell förvaltningsrätt 2.0poäng

Bohlin, Alf Offentlighetsprincipen, Juristförlaget, Stockholm, senaste upplagan
Bohlin, Alf Kommunalrättens grunder, Juristförlaget, Stockholm 1994, eller senare upplaga
Strömberg, Håkan Sveriges författning, senaste uppl., Studentlitteratur
Strömberg, Håkan Allmän författning, senaste uppl., Liber Stockholm
Strömberg, Håkan Speciell förvaltningsrätt, Liber, Stockholm, senaste upplagan
Westerhäll, Lotta Socialrätt, introduktion till några förvaltningsrättsliga områden,
Iustus förlag, Uppsala, senaste upplagan

Lagtextsamlingar:
Lagboken eller annan lagtextsamling.

Examinator kan besluta om annan litteratur på momentet speciell förvaltningsrätt.

Antalet deltagare på kursen är begränsat. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.

Kontaktperson: Christer Gardelli