Ind ekonomi och samhällsvetenskap

Ledarskap och organisation

FoV / Lp II-III

Lars Zetterström Univ adj

Kursplan är fastställd 23 februari 2001 att gälla från höstterminen 2001.

Grundläggande behörighet. Förtur ges till studerande med tre års arbetslivserfarenhet.

Kursens mål är att studenten vid kursens slut skall ha kunskap om:
- klassisk och modern organisationsteori
- hur organisationer byggs upp, styrs och kan utvecklas
- kompetensförsörjningens koppling till övergripande mål
- hur strategiskt personalarbete kan bidra till ett uppnående av organisationens mål

Kursen behandlar först områden inom organisationsteorin som organisationers mål, strategi, struktur och styrning samt organisationspsykologi. Detta ger en grund för att tillägna sig avsnittet om kompetensförsörjning. Här behandlas kompetensförsörjningen som en strategisk ledningsfråga och kopplas ihop med affärs- och verksamhetsidé.
Rekrytering, kompetensutveckling, avveckling samt inköp av konsulttjänster behandlas utförligt.

Undervisningen består av handledning och kommentarer till obligatoriska insändningsuppgifter och seminarier samt ett fåtel lektioner och gruppövningar. Flertalet insändningesuppgifter baseras på samverkan i grupp. Kommunikationen mellan lärare och studenter emellan sker till stor del över Internet med hjälp av datorkonferenssystem.

Kontinuerlig examination via obligatoriska insändaruppgifter, delprov, aktivt seminariedeltagande samt skriftlig tentamen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Tentamen, obligatoriska prov och uppgifter 10.0poäng

- Bruzelius, L. & Skärvad, PH. (2000). Integrerad organisationslära 8:e upplagan.
Lund: Studentlitteratur.
- Bruzelius, L. & Skärvad, PH. (1990). Praktikfall Integrerad organisationslära.
Lund: Studentlitteratur.
- Axelsson, B (1996). Kompetens för konkurrenskraft. Stockholm: SNS Förlag.
- Prien, L. (1992). Rekrytering och urval. Lund: Studentlitteratur.
- Aronsson, T., Malmqvist, C., Nystrand, S. (1992). Personalavveckling och personalekonomi.
Stockholm: Arbetarskyddsnämnden.
- Skielse & Askefelt. (1998). Organisationens väg till en kompetensekonomi. Malmö: Liber AB
- Lundmark, A. (1998). Utbildning i arbetslivet. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00439-7.

Ytterligare en bok i organisationsteori tillkommer.

REFERENSLITTERATUR
- Granberg,o. (1998). Personaladministration och organisationsutveckling.
Stockholm: Natur & Kultur ISBN 91-27-07085-9.
- Mabey, C., Salaman, G., Storey, J. (1998). Human Resource Management- A Strategic
Introduction 2 ed. Oxford: Blackwell Publishers Ltd. ISBN 0-631-20823-2.
- Leopold,J., Hariss, L., Watson, T. (1999). Strategic Human Resourcing- Principles,
Perspectives and Practicies. London: Financial Times Management. ISBN 0-273-63164-0.
- Torrington, D. & Hall, L. (1998). Human Resource Management, 4th ed.
Hertfordshire: Prentice Hall. ISBN 0-13-626532-4.
- Zakrison, R. & Freedman, AF. (2000). An Executive Guide to Employing Consultants.
Gower Pub Co., UK. ISBN 0566082713.
- Hansson, J. (1997) Skapande personalarbete. Stockholm: Rabén Prisma.
ISBN 91-518-3153-8.
- Marking, C. et al. (1992). Kompetens i arbete. Stockholm: Fritzes: ISBN 91-38-92160-X.
- Docherty, P. (1996). Läroriket- vägar och vägval i en lärande organisation.
Solna: Arbetslivsinstitutet. ISBN 91-7045-334-9.

Senast reviderad litteratur: 2001-02-23

Policy om kursregistrering och antagning av reserver:
Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistreringen/ första sammankomsten för att behålla sin studieplats. Om student inte närvarar vid kursregistreringen och inte i förväg meddelat annat tolkar vi det som att studenten avstår sin plats på kursen. Reserver till kursen kallas till reservantagning och registrering samma dag - oftast inom samma timme - som ordinarie kursregistrering sker. Mer utförlig policy - beskrivning hittar du på http.//www.ies.luth.se/depts/indorg/utbildning.html.