Ind ekonomi och samhällsvetenskap

Företagsekonomi

/ Lp I

Lars Zetterström Univ adj

Kursplanen är fastställd 23 februari 2001 att gälla från höstterminen 2001.

Standardbehörighet D.4.1(Ma C + Sh A)

Studenten skall efter avslutad kurs ha grundläggande kunskaper om hur företag kan betraktas i termer av strategi, struktur, kultur, teknologi, mänskliga resurser och management, samt därmed en bild av hur väl fungerande organisationer byggs upp. Efter avslutad kurs skall studenten även ha en grundläggande bild av hur och varför företag genomgår förändringar, vilka problem som kan vara förknippade med detta och hur företag praktiskt kan gå tillväga för att överbrygga dessa problem.

Kursen förmedlar organisationsteori ur ett ledningsperspektiv. Den har väsentliga företagsstrategiska inslag och vissa beteendevetenskapliga inslag.Kursen består av en teoretisk del och en praktisk del.Den teoretiska delen fokuserar följande områden:
- Klassisk organisationslära och den historiska utvecklingen av företagsstrukturer och
arbetsorganisationer.
- Olika sätt att betrakta företag/organisationer på, olika strategiska perspektiv samt olika sätt
att formulera och betrakta företags visioner, affärsidéer och mål.
- Modern organisationslära, nutida syn på företagsstrategi, struktur och arbetsorganisation.
- Människan, teknologin och strategin i samspel - hur effektiva organisationer byggs upp
och omvandlas.
I den mer praktiskt inriktade delen av kursen får kursdeltagarna pröva det som tas upp i den teoretiska delen genom praktiskt arbete i grupp.

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.

Examination sker genom skriftliga delprov så kallade duggor, tentamen vid kursens slut, obligatoriska uppgifter och deltagande vid seminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Obligatoriska uppgifter 1.0poäng

- Bruzelius, L, & Skärvad, PH, Integrerad organisationslära. Lund: Studentlitteratur,
senaste upplagan.
- Bruzelius, L, & Skärvad, PH, Praktikfall Integrerad organisationslära.
Lund: Studentlitteratur, senaste upplagan.
- Robbins, S, Essentials of Organizational Behavior, Prentice Hall, New Jersey, Fifth Edition.
- IES, Kurskompendium FEK A, Organisation 5p, 2001-versionen.

Senast reviderad litteratur: 2001-02-23

Policy om kursregistrering och antagning av reserver:
Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistreringen/ första sammankomsten för att behålla sin studieplats. Om student inte närvarar vid kursregistreringen och inte i förväg meddelat annat tolkar vi det som att studenten avstår sin plats på kursen. Reserver till kursen kallas till reservantagning och registrering samma dag - oftast inom samma timme - som ordinarie kursregistrering sker. Mer utförlig policy - beskrivning hittar du på http.//www.ies.luth.se/depts/indorg/utbildning.html.