Ind ekonomi och samhällsvetenskap

Ek och org / Lp II-III
Val / Lp II

Leif Hjalmarsson Univ adj

Kursplanen är fastställd 23 februari 2001 att gälla från och med höstterminen 2001.

Påbörjat samtliga kurser inom företagsekonomi A och erhållit godkänt på minst 10p. Om förkunskapskraven ej är uppfyllda enligt ovan kontakta studievägledningen.

Kursens mål är att
- ge fördjupad kunskap om ledarskap

Kursen behandlar ledarskapet genom att på olika sätt tydliggöra de olika funktioner ledarskapet omfattar. Den bygger också på aktuell forskning om ledarskap i företag och förvaltningar. Således behandlar kursen ledarrollens förändring, ledarens påverkan när det gäller kognitivt och strategiskt tänkande samt ledarutveckling. Kursen bör ge fördjupad insikt i hur ledarskap kan utvecklas beroende på aktuell situation och kultur.
Möjlighet till fördjupning i en individuellt vald ledarskapssituation ges.

Undervisningen består av lektioner där det teoretiska stoffet genomgås, samt seminarier där eleverna får diskutera och fördjupa sig i det genomgångna materialet.

Skriftlig tentamen vid kursens slut. För godkänt på kursen krävs förutom godkänd tentamen godkänt på inlämningsuppgifter samt närvaro vid vissa gruppövningar.
För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare minst ett provtillfälle under läsåret. På kursen ges något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Obligatoriska seminarieuppgifter 2.0poäng

Bolman L G, Deal T E, Nya perspektiv på organisation och ledarskap. Studentlitteratur, 1995
Schein, E, Organizational Psychology, Prentice Hall 1988, sid 3-181.
Ytterligare en valfri bok, artiklar och en skönlitterär bok tillkommer

REFERENSLITTERATUR
Källström A, I spetsen för sin flock, Förlags AB Industrilitteratur, 1995
Tollgerdt-Andersson, I., Svenskt ledarskap i Europa, Liber Hermods, 1996.

Senast reviderad litteratur: 2001-02-23

Policy om kursregistrering och antagning av reserver:
Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistreringen/ första sammankomsten för att behålla sin studieplats. Om student inte närvarar vid kursregistreringen och inte i förväg meddelat annat tolkar vi det som att studenten avstår sin plats på kursen. Reserver till kursen kallas till reservantagning och registrering samma dag - oftast inom samma timme - som ordinarie kursregistrering sker. Mer utförlig policy - beskrivning hittar du på http.//www.ies.luth.se/depts/indorg/utbildning.html.