Ind ekonomi och samhällsvetenskap

B G

Val / Lp III

Lars Zetterström Univ adj

Kursplanen är fastställd 23 februari 2001 att gälla från höstterminen 2001.

IEO002, IEO326 eller motsvarande.

Kursens mål är att studenten vid kursen slut skall ha kunskap om hur organisationers kompetensförsörjning kan hanteras utifrån övergripande mål och strategier.

Kursen behandlar kompetensförsörjningen som en strategisk ledningsfråga av högsta dignitet för högsta företagsledningen. Begreppet personalidé och dess koppling till affärsidén diskuteras liksom dess konsekvenser för kompetensutvecklingen.. Kompetensutveckling behandlas både ur ett planerbart perspektiv och ur ett icke planerbart perspektiv. Olika metoder såsom formella utbildningar, personalrörlighet och karriärvägar samt inte minst kompetensutveckling inom ramen för affärsrelationer och dagliga arbetet genomlyses och diskuteras. Kompetensförsörjning genom "inympning" och rekrytering behandlas utförligt utifrån rekryteringsprocessens olika steg, delmål och metoder. Ibland har organisationer inte längre användning för viss kompetens varför den avvecklas. I kursen tar vi upp flera alternativa metoder för hur avveckling kan ske. Vi kommer vidare att behandla hur företag kan arbeta strukturerat och systematiskt med kompetensfrågorna. Som stöd för kompetenshanteringen finns utvecklade datorprogram och vi stiftar bekantskap med något av dessa. Slutligen behandlas kompetensförsörjning genom köp av konsulttjänster.

Undervisningen består av lektioner, övningar och seminarier.

Examination sker genom tentamen, obligatoriska prov och uppgifter samt aktivt seminariedeltagande.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Tentamen, obligatoriska prov och uppgifter 4.0poäng

Axelsson, B. (1996). Kompetens för konkurrenskraft. Stockholm: SNS Förlag
Prien, L. (1992). Rekrytering och urval. Lund: Studentlitteratur
Aronsson, T., Malmqvist, C., Nystrand, S. (1992). Personalavveckling och personalekonomi. Stockholm: Arbetarskyddsnämnden
Skielse & Askefelt. (1998). Organisationens väg till en kompetensekonomi. Malmö: Liber AB
Lundmark, A. (1998). Utbildning i arbetslivet. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00439-7

REFERENSLITTERATUR

Granberg, O. (1998). Personaladministration och organisationsutveckling. Stockholm: Natur och Kultur ISBN 91-27-07085-9
Mabey, C., Salaman, G., Storey, J. (1998). Human Resource Management- A Strategic Introduction 2 ed. Oxford: Blackwell Publishers Ltd. ISBN 0-631-20823-2
Leopold, J., Harris, L., Watson, T. (1999). Strategic Human Resourcing- Principles, Perspecitves and Practicies. London: Financial Times Management. ISBN 0-273-63164-0
Torrington, D. & Hall, L. (1998). Human Resource Management, 4th ed. Hertfordshire: Prentice Hall. ISBN 0-13-626532-4
Zakrison, R. & Freedman, A F. (2000). An Executive Guide to Employing Consultants. Gower Pub. Co., UK. ISBN 0566082713
Hansson, J. (1997). Skapande personalarbete. Stockholm: Rabén Prisma. ISBN 91-518-3153-8
Marking, C. et al. (1992). Kompetens i arbete. Stockholm: Fritzes. ISBN 91-38-92160-X
Docherty, P. (1996). Läroriket- vägar och vägval i en lärande organisation. Solna: Arbetslivsinstitutet. ISBN 91-7045-334-9

Senast reviderad litteratur: 2001-02-23

Policy om kursregistrering och antagning av reserver:
Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistreringen/ första sammankomsten för att behålla sin studieplats. Om student inte närvarar vid kursregistreringen och inte i förväg meddelat annat tolkar vi det som att studenten avstår sin plats på kursen. Reserver till kursen kallas till reservantagning och registrering samma dag - oftast inom samma timme - som ordinarie kursregistrering sker. Mer utförlig policy - beskrivning hittar du på http.//www.ies.luth.se/depts/indorg/utbildning.html.