Ind ekonomi och samhällsvetenskap

C K

Val / Lp I

Lars Björklund Univ adj

Kursplanen är fastställd 23 februari 2001 att gälla från och med höstterminen 2001.

Univ: Projekt och ledarskap 4p (IEO 012) eller motsvarande.

Kursens mål är att ge förståelse för hantering av komplexa problem i flerprojektmiljöer. Förståelsen gäller både akademisk, forskningsbaserad, "state of the art" och bästa tillämpning av kunskaper och erfarenheter i industrin.

Avancerad projektledning, 4 poäng:
Genomgång av de senaste doktorsavhandlingarna inom projektledning. Med bas från de riktlinjer för studium som presenteras i dessa arbeten och i litteratur studeras verkliga genomförda projekt.

Undervisningen baseras på verkliga genomförda projekt. De olika faserna studeras separat vid seminarier med projektledare från industrin. Kursen planeras och genomförs i samarbete med berörda företag.

Muntlig och skriftlig redovisning av genomförda praktikfall.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Obligatoriska uppgifter 4.0poäng

Litteratur väljs efter de studerandes facktillhörighet. Exempel på litteratur är:
Engwall, M, Jakten på det effektiva projektet, Doktorsavhandling, KTH, 1995, Nerenius och Santérus, 1995
Turner, R, The Handbook of Project-based Management, McGraw-Hill, London, 1993
Mikkelsen, H, Riis, J O, Grundbog i projektledelse, Forlaget Promet, Aalborg, 1996, 5 udgave
Meredith, Project Management, 3d ed., John Wiley, 1995
Senast reviderad litteratur: 2001-02-23

Policy om kursregistrering och antagning av reserver:
Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistreringen/ första sammankomsten för att behålla sin studieplats. Om student inte närvarar vid kursregistreringen och inte i förväg meddelat annat tolkar vi det som att studenten avstår sin plats på kursen. Reserver till kursen kallas till reservantagning och registrering samma dag - oftast inom samma timme - som ordinarie kursregistrering sker. Mer utförlig policy - beskrivning hittar du på http.//www.ies.luth.se/depts/indorg/utbildning.html.