Ind ekonomi och samhällsvetenskap

I 3, M 3, M 4, / LP III,
MI 2, Val / Lp IV

Lars Björklund Univ adj

Kursplanen är fastställd 23 februari 2001 att gälla från och med höstterminen 2001.

Grundläggande behörighet.

Kursens mål är
- att ge de studerande övning i att planera, genomföra och presentera tekniska och-/eller
administrativa projekt.
- att de studerande ska kunna arbeta företagsmässigt i projekt inom sitt ämnesområde.

Företagsmässig hantering av projektets mål, projektorganisation, framgångskriterier, kostnader, tid, risker, intressenter och planer.
Start av projektgrupp och samspel inom grupp.
Allmänt om nutida ledarskap.
Projektstyrning
Momenten sprids över två läsperioder med merparten i startperioden.

Undervisningen baseras på praktiskt arbete med tekniska/ekonomiska projekt och andra övningsuppgifter. I kursen ingår en samverkansövning på ett internat till självkostnadspris.
De studerande har möjligheter till enskilda eller gruppvisa fördjupningar inom kursens ram, t ex problemlösningsteknik och kreativitet, ledarskap, presentationsteknik och personlig planering. Detta kan ske efter samråd med berörd lärare.
Kursens genomförande bygger till stor del på den studerandes eget arbete, enskilt eller gruppvis, vad gäller planering, genomförande och presentation.

Godkända uppgifter om planering och övriga obligatoriska uppgifter samt skriftlig / muntlig tentamen.
KURSENS BETYGSKALA: U 3 4 5

Samverkansövning 1.8poäng
Obligatoriska uppgifter 0.4poäng

Litteratur meddelas vid kursstart.
Senast reviderad litteratur: 2001-02-23

Policy om kursregistrering och antagning av reserver:
Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistreringen/ första sammankomsten för att behålla sin studieplats. Om student inte närvarar vid kursregistreringen och inte i förväg meddelat annat tolkar vi det som att studenten avstår sin plats på kursen. Reserver till kursen kallas till reservantagning och registrering samma dag - oftast inom samma timme - som ordinarie kursregistrering sker. Mer utförlig policy - beskrivning hittar du på http.//www.ies.luth.se/depts/indorg/utbildning.html.