Ind ekonomi och samhällsvetenskap

Ledarskap och organisation

Val / Lp III

TorBjörn Nilsson Univ lekt

Kursplanen är fastställd 23 februari 2001 att gälla från och med höstterminen 2001.

Grundläggande behörighet.

Kursen skall ge såväl teoretisk grund som praktisk färdighet i genomförande av konkurrensanalys och utveckling av företagsstrategi.

Kursen behandlar tekniker för analys av industriföretags konkurrenssituation samt utveckling av företagsstrategier. Tekniker för omgivningsanalys, branschanalys, konkurrentanalys, resursbaserade analystekniker och intressentanalys presenteras. Dessa analystekniker utgör en del av det underlag som företag utnyttjar för val, utveckling och implementering av en konkurrens - och företagsstrategi. I kursen ingår en praktikuppgift där kursdeltagarna gruppvis analyserar konkurrenssituationen i en bransch och utvecklar ett förslag till strategi för ett av företagen i branschen.

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och handledningstillfällen där vissa är obligatoriska.

Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning av genomförd praktikuppgift.
För att erhålla slutbetyg 5 krävs betyg 5 på praktikuppgift samt godkänd skriftlig tentamen, eller annan individuell examination enligt Kursledarens anvisningar femte upplagan 1999.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Obligatoriska uppgifter 2.0poäng

Johnson G. & Scholes K., Exploring Corporate Strategy, Prentice Hall, senaste upplagan.
Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt kursledarens anvisningar.
Senast reviderad litteratur: 2001-02-23

Policy om kursregistrering och antagning av reserver:
Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistreringen/ första sammankomsten för att behålla sin studieplats. Om student inte närvarar vid kursregistreringen och inte i förväg meddelat annat tolkar vi det som att studenten avstår sin plats på kursen. Reserver till kursen kallas till reservantagning och registrering samma dag - oftast inom samma timme - som ordinarie kursregistrering sker. Mer utförlig policy - beskrivning hittar du på http.//www.ies.luth.se/depts/indorg/utbildning.html.