Ind ekonomi och samhällsvetenskap

Nationalekonomi

NEK / Lp IV

Jerry Blomberg Univ adj

Kursplanen är fastställd 2001-02-23 att gälla från höstterminen 2001.

Grundläggande behörighet

Kursens mål är att ge:
-grundläggande kunskap om det nationalekonomiska ämnets historia och utveckling.
-kunskaper om metoder och tekniker för avrapportering av vetenskapliga arbeten inom det nationalekonomiska området.
-träning i att självständigt formulera en ekonomisk problemställning samt att tillämpa vetenskapliga metoder och arbetssätt för att besvara denna.

Moment 1: NATIONALEKONOMISK DOKTRINHISTORIA (1 poäng)
För att ge ökad förståelse för dagens ekonomiska politik introduceras den ekonomiska doktrinhistorien. I momentet behandlas hur olika ekonomiska tankesätt vuxit fram ur varandra eller i opposition mot varandra. Vidare behandlas hur allmänna betingelser som politisk tradition och kulturell bakgrund påverkar en disciplins framväxt och ekonomers förhållningssätt till olika frågor.

Moment 2: A-UPPSATS I NATIONALEKONOMI (4 poäng)
I momentet ska studenten träna sig i att självständigt författa en vetenskaplig uppsats. De olika faserna i forskningsprocessen såsom problemformulering, litteratur och datasökning samt analys och tolkning av data behandlas. Vidare läggs stor vikt vid den språkliga utformningen av uppsatsen.

Undervisningen bedrivs i form av lektioner, seminarier och uppsatshandledning.

Examination sker genom seminarieuppgifter samt en uppsats.
-Moment 1: Godkänd seminarieuppgift (1 poäng)
-Moment 2: Godkänd uppsats och godkänd opposition vid uppsatsseminarium (4 poäng).
För godkänt på kursen krävs godkänt på bägge momenten ovan.
På kursen ges betygen underkänd, godkänd.

Seminarium 1.0poäng
Uppsats 4.0poäng

Schött, Kristina m fl: Studentens Skrivarhandbok. Almqvist & Wiksell Förlag AB, 1998. C- och D-uppsats för Nationalekonomer. Avdelningen för nationalekonomi/IES. Sandelin, Bo m fl: Det ekonomiska tänkandets historia. SNS Förlag, 1998, 2 upplagan.

Kontaktperson: Jerry Blomberg