Ind ekonomi och samhällsvetenskap

M / Lp IV
Val /

Bo Jonsson Univ adj

Kursplanen är fastställd 2001-02-23 att gälla från höstterminen 2001.

Grundläggande behörighet.

Kursens mål är att:
- ge allmänna kunskaper i ekonomisk teori
- ge förmåga att tillämpa ekonomisk teori på aktuella problem
- ge förmåga till kritisk analys av ekonomiska förhållanden och utvecklingstendenser

Kursmoment Fördelning
Mikroekonomi 40%
Makroekonomi 50%
Tillämpning 10%

Kursen börjar med en genomgång av hur priser bestäms i en blandekonomi samt på vilket sätt priserna fungerar som resursfördelare. Detta görs med hjälp av utbuds- och efterfrågeanalys. Prisbildningen under olika typer av marknadsformer, som exempelvis monopol, tas också upp. Vidare analyseras fall där den fria marknaden inte förmår fördela resurserna på ett effektivt sätt, sk marknadsmisslyckanden.

Kursen fortsätter med en genomgång av metoderna för att mäta och redovisa nationalinkomsten. Villkoren för samhällsekonomisk balans tas upp och även vilken roll den ekonomiska politiken spelar i strävandet efter samhällsekonomisk balans. Såväl de nationella som de internationella effekterna av förd politik analyseras. Begrepp som inflation, räntebildning, arbetslöshet, växelkurser samt ekonomisk tillväxt ges här stort utrymme. Den svenska ekonomiska utvecklingen under hela 1900-talet belyses med hjälp av de teorier som tagits upp.

Undervisningen sker i form av föreläsningar och övningar.

Kursen avslutas med en skriftlig tentamen. För godkänd kurs krävs också godkänd inlämningsuppgift. På kursen ges differentierade betyg. Rättning av tentamen sker enligt alternativ A i studiehandboken.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Inlämningsuppgift 1.0poäng

Eklund, Klas: Vår Ekonomi - En Introduktion till Samhällsekonomin. Tidens förlag, senaste upplagan.
Sloman, John: Essentials of Economics. Prentice Hall Europe, senaste upplagan.
Ytterligare kursmaterial kan tillkomma.

Senast reviderad litteratur: 2000-02-23

Kontaktperson: Bo Jonsson