Ind ekonomi och samhällsvetenskap

Ek, Val / Lp III

SPRÅK: Engelska

Manucher Farhang Univ lekt

Kursplanen är fastställd 010223 att gälla från höstterminen -01.

Företagsekonomi A samt påbörjat samtliga kurser inom företagsekonomi B varav IEM335 godkänd eller motsvarande. Om förkunskaper ej är uppfyllda enligt ovan kontakta studievägledningen IES.

Kursens mål är att:
á ge kunskap om den globala marknadsföringens miljö
á studera de faktorer som påverkar ett företag att internationalisera sin verksamhet
á lära processen för utvärdering av potentiella utländska marknader ur ett företags perspektiv
á ge kunskap om hur man bygger en marknadsstrategi för utländska marknader för ett företag samt diskutera processen för genomförande av denna strategi.

Kursen behandlar följande moment:
á Miljöfaktorer i internationell marknadsföring
á Internationella marknader
á Marknadsbeslut i internationell marknadsföring
á Planering och kontroll
Kursen behandlar marknadsbedömningar före ett eventuellt inträde på en marknad innehållande bl a bedömning av marknadspotentialer och exportdiagnos. Internationalisering i olika utvecklingsstadier från första exportaffär till global verksamhet med val av alternativa försäljningsvägar innebärande olika grad av engagemang. Export av tjänster/service, systemförsäljning, miljö- och marknadskunskap, internationell marknadskommunikation, förhandlingsteknik samt interkulturell kommunikation.

Föreläsningar/lektioner, seminarier, handledning, gruppuppgifter, praktikfall och projektarbeten.

Examination sker genom skriftligt prov, samt redovisning av praktikfall och projektarbete. En förutsättning för godkänt resultat är närvaro på obligatoriska närvarotillfällen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Obligatoriska prov och uppgifter 5.0poäng

Finns tillgänglig på avdelningens hemsida senast 3 veckor innan kursstart.
Senast reviderad litteratur: 2001-02-23

Den student som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.