Ind ekonomi och samhällsvetenskap

Kvalitetsteknik

frist / vt02

B Klefsjö Prof

Kursplanen är fastställd 24 september 2001 att gälla från vårterminen 2002.

Grundläggande behörighet

Kursens mål är att ge en introduktion till en modern syn på kvalitetsutveckling genom att ge:
- kännedom om bakgrunden till dagens syn på arbete med kvalitetsutveckling.
- kunskaper om offensiv kvalitetsutveckling med bland annat kundfokus, processtänkande, ständiga förbättringar och förutsättningarna för förbättringsarbete.
- kunskaper om terminologi, kvalitetsledningsstandarden ISO 9000 och hur ett kvalitetsledningssystem kan införas, revideras och hållas aktuellt.
-kunskap om arbetssätt och verktyg för att säkerställa kvalitet, arbeta förebyggande och med ständiga förbättringar.
- kunskaper om utvärdering och förbättringsarbete som bygger på modeller för offensiv kvalitetsutveckling.
- kännedom om likheter och samverkansmöjligheter mellan ledningssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö.

Kvalitetsbegreppets och kvalitetsområdets utveckling. Offensiv kvalitetsutveckling med värderingar, arbetssätt och verktyg. Kvalitetsledningsstandarden ISO 9000:2000. Arbetssätt och verktyg för självutvärdering och förbättringsarbete. Kopplingen mellan kvalitet, miljö och arbetsmiljö.

Undervisningen består av individuellt arbete och grupparbeten kopplade till kurslitteraturen och webbmaterialet. Kommunikation med lärare sker då huvudsakligen via internet. Därtill kommer ett par tillfällen då kursdeltagarna samlas till lärarledd undervisning och diskussioner.

Uppgifter under kursens gång samt skriftlig tentamen vid kursens slut.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Obligatoriska uppgifter 1.0poäng

Bergman, B. & Klefsjö, B. (2001). Kvalitet från behov till användning. Tredje upplagan. Studentlitteratur, Lund

Webbmaterial: Kvalitet - en integrerad helhetssyn, övningar, projekt, länkar, praktikfall, planering, anslagstavla mm.

Senast reviderad litteratur: 2001-09-24

Kontaktperson: Görgen Edenhagen