Ind ekonomi och samhällsvetenskap

Ek1, Int ek1, / vt
Stat /

Fredrik Johansson Univ adj

Kursplanen är fastställd 23 februari 2001 att gälla från höstterminen 2001.

Antagen till Ekonomprogrammet, Internationella ekonomprogrammet, programmet för Nationalekonomi eller programmet för Statsvetenskap.
Standardbehörighet D.4.1.

Vid kursens slut ska den studerande kunna
* samla in, sammanställa, bearbeta och presentera data
* söka i källor för officiell statistik
* tillämpa statistiska metoder, särskilt sådana med anknytning till ekonomens och samhällsvetarens arbetsfält
* använda sig av begrepp och modeller för slumpmässiga fenomen
* använda datorer för bearbetning, analys och presentation av datamaterial

Kursen består i stora drag av följande moment:
Beskrivande statistik: Detta omfattar metoder för att beskriva olika slags variabler med grafiska eller numeriska metoder. Dessutom ingår arbete med sökning i källor för sekundärdata, och då både pappersbundna källor och databaser.
Dataproduktion: Ett moment där olika slags sätt att göra urval tas upp. Dessutom behandlas olika slags experimentssituationer.
Sannolikhetsteori: I detta moment ingår arbete med både grundläggande modeller för slumpmässiga fenomen och med några särskilda modeller.
Inferens: Detta moment omfattar arbete med metoder för att dra slutsatser om modeller för bakomliggande slumpfenomen.

Kursen grundar sig på följande arbetssätt:
Handledningspass där de studerande arbetar med problemlösning under handledning av lärare. Detta arbete görs i regel i grupp.
Laborationer, i regel i datorsal.
Besvarande av frågeuppsättningar som läggs ut på kurswebb fortlöpande under kursen.
Inlämningsuppgifter
Seminarier för genomgång av de moment i kursen som bygger på egna undersökningar. Ett exempel är arbetet med konstruktion av enkät som sedan följs upp med analys av erhållna datamaterial.

Skriftlig tentamen vid kursens slut. För godkänt på kursen krävs förutom godkänd tentamen, godkänt på de obligatoriska tillämpningsuppgifterna samt närvaro vid vissa lektioner och datorövningar.

Obligatoriska uppgifter 5.0poäng
Tentamen 5.0poäng

Dahmström, Karin (1996). Från datainsamling till rapport. Studentlitteratur, andra upplagan, ISBN 91-44-00111-8.
Moore, David S. (1999). The Basic Practice of Statistics, Freeman, ISBN 0-7167-3627-6.
Kompletterande material från Avdelningen för kvalitetsteknik och statistik.

Referenslitteratur
Blomqvist, L. Klefsjö, B. & Söderström, U. (1986). Grundläggande matematik för ekonomstudier, Högskolan i Växjö, ca 150 sidor.
Körner, S. & Wahlgren, L. (1996). Praktisk statistik, Studentlitteratur, Lund, 250 sidor, ISBN 91-44-00084-7
Klefsjö, B. & Hellmer, S. (1990). Räkna med slumpen, Studentlitteratur, ca 270 sidor, ISBN 91-44-32191-0
Mann, P.S. (1995). Statistics for Economics and Business, Wiley, ca 870 sidor, ISBN 0-471-58969-1
Wallgren, B. et al (1994). Statistikens bilder, SCB, 94 sidor, ISBN 91-618-0594-7

Senast reviderad litteratur: 2001-02-08

I kursen ingår grupparbeten som skall redovisas muntligt och/eller skriftligt. För att detta skall fungera krävs ett aktivt deltagande från den studerande under hela kursen. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan. Eventuellt reservupprop sker direkt efter det andra kurstillfället.

Kontaktperson: Fredrik Johansson