Ind ekonomi och samhällsvetenskap

C K

I4, M, Val I3 / Lp 1

Bjarne Bergquist Univ lekt

Kursplanen är fastställd 23 februari 2001 att gälla från höstterminen 2001.

IEK004 Kvalitetsutveckling grundkurs, samt Matematisk statistik enligt någon av kurserna IEK001, IEK003, IEK005, IEK007, IEK010, IEK011, IEK016, IEK020 eller motsvarande kurs.

Utbildningens mål är att
¥ ge kunskap om begrepp och metoder inom kundfokuserad produktutveckling, från identifiering av kundbehov, analys och transformerng till produktkrav, till mätning av uppnådd kundtillfredsställelse;
¥ ge förmåga att kritiskt granska och utvärdera observationsmaterial (t.ex. från kundundersökningar) i syfte att identifiera medvetna och omedvetna kundbehov;
¥ ge förmåga att planera och utvärdera försök i samband med kundundersökningar;
¥ ge förmåga att tillämpa statistiska metoder vid kundfokuserad produktutveckling;

Metodik för marknadsundersökningar. Verktyg för identifiering och gruppering av kundönskemål och kundsegment. Fokusgrupper, Kanomodellen, Kundcentrerad planering (QFD). Conjoint analysis. Metoder för reducering av stora observationsmaterial. Multivariata metoder, t.ex. faktor- och principialkomponentanalys och "contigency tables". Mätning av kundtillfredsställelse.
Innovationsmetodik.

Undervisningen består av lektioner, seminarier samt grupparbeten. I kursen ingår också ett projektarbete med muntlig och skriftlig redovisning samt obligatoriska inlämningsuppgifter under kursens gång. Obligatorisk närvaro kan förekomma vid grupparbeten och redovisningar.
Laboration kan förekomma.

Betyget på kursen är baserat på hur obligatoriska moment genomförs och presenteras. Obligatorisk närvaro kan förekomma vid grupparbeten, redovisningar och gästföreläsningar.
Moment och prov:
Grupp- och projektarbeten samt dugga eller laboration.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Grupp- och projektarbeten 4.0poäng

¥ Söderlund, M. Den nöjda kunden, Liber Ekonomi, Malmö, ISBN 91-47-04014-9, 1997.
¥ Kompletterande material från Avdelningen för kvalitetsteknik & statistik.
Senast reviderad litteratur: 2001-02-08

Kursen bygger på aktivt deltagande från de studerande i olika former av grupparbeten. Därför är deltagarantalet maximerat till 36 personer. Förtur ges till studerande som antagits till avslutning i Kvalitetsutveckling. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan. Eventuellt reservupprop sker direkt efter det andra kurstillfället.

Kontaktperson: Bjarne Bergquist

Ytterligare kursinformation: