Ind ekonomi och samhällsvetenskap

B G

FoV / Lp I

Stefan Perdahl Univ adj

Kursplanen är fastställd 010223 att gälla från höstterminen -01.

Påbörjat samtliga kurser inom Fek A och erhållit godkänt resultat på minst 50 % av kurserna. Alternativt påbörjat kurserna IEF001 och IEF010 samt erhållit godkänt resutlat på minst en av dessa. Om förkunskaperna inte är uppfyllda enligt ovan kontakta studievägledningen vid IES.

Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall ha:
- fördjupade kunskaper i investeringskalkylering
- fördjupade kunskaper om metoder för analys och värdering av företag

Kursen inleds med olika tekniker för investeringskalkylering, vilket kan ses som centralt för den fortsatta framställningen. Därefter behandlas några olika sätt att värdera och analysera företag. Tyngdpunkten ligger på avkastnings- och substansvärdeberäkningar samt redovisningsbaserade metoder som nyckeltals- och finansieringsanalyser. Avslutningsvis studeras företagets finansiella mål med utgångspunkt från några ekonomiska sambandsmodeller.

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.

Examination sker genom skriftlig tentamina samt obligatoriska inlämningsuppgifter. Rättning av tentamen sker enligt alternativ A i ¬Regler för tentamen¬. Vid skriftlig tentamen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Alternativa examinationsformer kan förekomma. Fastställs innan kursstart.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Tentamen/alternativa examinationsformer 5.0poäng

Fastställs senare (se www.ies.luth.se/es/ES-kurser/S-kurser/ief328.htm)

Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistreringen/första sammankomsten för att behålla sin kursplats. Om studenten inte närvarar vid kursregistreringen och inte i förväg meddelat avdelningssekreteraren annat tolkar vi det som att studenten avstår sin plats på kursen.

Kontaktperson: Stefan Perdahl