Ind ekonomi och samhällsvetenskap

Ek, int.ek, val, frist / Lp I
Val, frist / Lp III

Anna Vikström Univ adj

Kursplanen är fastställd 010223 att gälla från höstterminen -01.

Standardbehörighet D.4.1 (Ma C + Sh A).

Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall ha:
- kunskap och förståelse om redovisningsproblem med hänsyn till lagar, normer och
redovisningsteoretiska grunder
- kunskap om hur bokslut och årsredovisning upprättas för olika företagsformer

Kursen behandlar hur övergripande principer, lagar och normer inom redovisningsområdet tillämpas på praktiska redovisningsproblem. En väsentlig del av kursen ägnas åt praktiskt inriktad redovisning av vanligt förekommande affärstransaktioner och övningar att upprätta resultat- och balansrapport. I anslutning till övningar att upprätta bokslut diskuteras de resultatregleringsmöjligheter som finns inom ramen för civil- och skatterättsliga regler. Kursen avslutas med en genomgång av speciella redovisningsfrågor som kan förekomma kring ex.vis värdepapper, factoring och leasing.

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och gruppövningar.

Examination sker kontinuerligt med skriftliga delprov, obligatoriska inlämningsuppgifter och skriftliga tentamina. Rättning av tentamen sker enligt alternativ A i "Regler för tentamen". Vid skriftlig tentamen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Inledande extern redovisning, tentamen 5.0poäng

Föreningen Auktoriserade Revisorer (senaste upplagan): FAR:s Samlingsvolym.
Thomasson J m fl (senaste upplagan): Den nya affärsredovisningen, Liber-Hermods.
Bergevärn LE mfl (senaste): Övningar i extern redovisning, löpande bokföring och enklare beslut, Studentlitteratur.
Bergevärn LE mfl (senaste): Övningar i extern redovisning, bokslut utifrån lagar och kompletterande normer, Studentlitteratur.
IES-kompendium: Fek A:2, Ekonomistyrning I, 2001

Kursen ersätter IEF326. Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistreringen/första sammankomsten för att behålla sin kursplats. Om studenten inte närvarar vid kursregistreringen och inte i förväg meddelat avdelningssekreteraren annat tolkar vi det som att studenten avstår sin plats på kursen.

Kontaktperson: Anna Vikström