Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEF333 Management och styrning i småföretag 5.0 poäng

Företagsekonomi

Mats Westerberg Univ lekt

Kursplanen är fastställd 010223 att gälla från höstterminen -01.

Avslutat IEO335 Entreprenörskap i informationssamhället, IEF001 Industriell Ekonomi eller IEF327 Ekonomistyrning II

Kursens mål är att ge
á fördjupade kunskaper om hur management kan användas för styrning i småföretag
av olika typer (t ex tillverkande, tjänste, kunskap och virtuella)
som befinner sig i olika situationer (t ex fas i tillväxtprocess och typ av omgivning)
á kunskaper om hur (ekonomi)styrningssystem (inklusive aspekter på IT) bör utformas med
hänsyn till framför allt organisatoriska men även beteendemässiga aspekter

Ekonomistyrning i ett företag är en process som har tre huvudsyften. Det första är att underlätta skapandet av nya värden, d v s se till att man gör rätt saker. Det andra är att hushålla med organisationens resurser (se till att man gör saker rätt - är effektiv) och det tredje att samordna aktiviteter i linje med ändamålen för verksamheten. Kursen behandlar ekonomistyrning i mindre organisationer och belyser samspelet mellan ekonomistyrningen och faktorer som rör företagets situation, organisationsstruktur och prestationer. Användning av IT för underlättandet av styrning behandlas som en integrerad del.

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och projektarbete. På föreläsningarna redogörs för det teoretiska innehållet vilket sedan belyses genom ett projektarbete som utföres i grupper och i nära samarbete med småföretag. Dessa projekt diskuteras på seminarier. Projektarbetet/seminarierna utgör en väsentlig del av kursen.

Examination sker genom skriftlig hemtentamen, obligatoriska praktikfall och seminariedeltagande. Ett aktivt seminariedeltagande krävs för godkänt
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Management & styrning i småföretag, hemtentamen 1.0poäng
Management & styrning i småföretag, projektarbete 4.0poäng

IES-inst: Kompendium. Övrig litteratur meddelas senare.

Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistreringen/första sammankomsten för att behålla sin kursplats. Om studenten inte närvarar vid kursregistreringen och inte i förväg meddelat avdelningssekreteraren annat tolkar vi det som att studenten avstår sin plats.

Kontaktperson: Mats Westerberg