Ind ekonomi och samhällsvetenskap

D M

Ek, val / Lp III

Inger Bergström Univ lekt

Kursplanen är fastställd 010223 att gälla från höstterminen -01.

Avslutat kurserna inom Fek A och avslutat Fek B:1, Företagsanalys samt påbörjat övriga kurser inom Fek B.
Alternativt avklarat IEF001, IEF010 och IEF014.
Om förkunskaperna inte är uppfyllda enligt ovan kontakta studievägledningen vid IES.

Kursens mål är att ge:
- fördjupade kunskaper om ekonomistyrningens roll i olika typer av organisationer och
verksamheter
- kunskaper om hur ekonomisystem bör utformas med hänsyn till såväl organisatoriska som
beteendemässiga aspekter

Ekonomistyrning i ett företag är en process som syftar till att skapa nya värden, att hushålla med organisationens resurser och att samordna aktiviteter i linje med ändamålen för verksamheten. Momentet behandlar ekonomistyrning i organisationer med olika typer av ekonomiskt ansvar och belyser samspelet mellan ekonomistyrningen och faktorer som rör företagets situation, organisationsstruktur och prestationer. Tyngdpunkten i momentet avser ekonomistyrning på taktisk ("Management Control") nivå.

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.

Examination sker genom skriftlig tentamen i grupp eller enskilt, gruppuppgifter samt enskilda inlämningsuppgifter. För samtliga examinationsmoment ges poäng som sedan räknas samman till en slutpoäng på kursen. På kursen ges något av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på kursen krävs att minst 50 procent av tentamens totalpoäng uppnåtts oavsett antalet poäng från övriga moment. Rättning av tentamen sker enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Ekonomistyrning III, tentamen 5.0poäng

Fastställs senare (se http://www.ies.luth.se/es/ES-kurser/S-kurser/ief324.htm).

Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistreringen/första sammankomsten för att behålla sin kursplats. Om studenten inte närvarar vid kursregistreringen och inte i förväg meddelat avdelningssekreteraren annat tolkar vi det som att studenten avstår sin plats på kursen.

Kontaktperson: Kent Nilsson