Ind ekonomi och samhällsvetenskap

Industriell ekonomi

V, Val / Lp I

Gunnar Bröms Univ adj

Kursplanen är fastställd 010223 att gälla från höstterminen -01.

Avslutad IEF001 eller motsvarande kunskaper

Kursens mål är att ge
- en holistisk syn på hur produktionen förhåller sig till andra avdelningar och till företaget som
helhet
- förmågan att lönsamhetsbedöma produkters och kunders resursanvändning genom att
tillämpa ett flödesorienterat synsätt
- kunskaper om produktionssystem och förklara samband mellan tekniska och ekonomiska
aspekter inom en produktionsavdelning
- kunskaper om ekonomiska mått- och mätmetoder för såväl produktionsavdelningen som
företaget som helhet

Kursen syftar till att, utifrån ett managementperspektiv, ge studenten kunskaper om produktionens roll i företaget. Den produktionsekonomiska huvuduppgiften, att framställa företagets produkter till konkurrentkraftiga priser, belyses ur ett antal aspekter. Speciellt kommer kursen att behandla hur aktiviteter och resurser i och utanför produktionen påverkar företagets kostnader (ABC). I kursen behandlas ett antal väl använda modeller, t ex inom lagerstyrning, linjärprogrammering, planering och kostnadsuppföljning, vilka analyseras kritiskt. Produktionen ses ur ett system-perspektiv. Problemet att det kan finnas motstridiga mål inom produktionsavdelningen och mellan produktionen och andra avdelningar (t ex försäljning och konstruktion) är av speciellt intresse.

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier. På föreläsningarna redogörs för det teoretiska innehållet vilket belyses genom övningsexempel vid lektioner. Praktikfallen/seminarierna utgör en väsentlig del av kursen. Utifrån en bestämd referensram kan studenterna välja tillämpningsområde för praktikfallen relativt fritt. För att lösa praktikfallen används bl a moderna analysverktyg.

Examination sker genom obligatoriska praktikfall. Praktikfallen betygsätts med godkänt/underkänt.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Produktionsekonomi, obl uppgifter 1.0poäng
Produktionsekonomi, tentamen 3.0poäng

Edlund/Högberg (1993): Beslutsmodeller i praktisk tillämpning, Studentlitteratur
Giertz/Andersson/Audell/Reitberger (1992): Produktion "Strategier och metoder för effektivare tillverkning", Norstedts.
Senge, P (1990/1995): Den femte disciplinen, Nerenius & Santerus
IES-Kompendium i Produktionsekonomi Övningar och lösningar

Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistreringen/första sammankomsten för att behålla sin kursplats. Om studenten inte närvarar vid kursregistreringen och inte i förväg meddelat avdelningssekreteraren annat tolkar vi det som att studenten avstår sin plats på kursen.

Kontaktperson: Gunnar Bröms

Ytterligare kursinformation: