Matematik

B G

/ Lp I-II

Thomas Gunnarsson Univ lekt

Kursplanen är fastställd av institutionen för matematik 2001-06-30 att gälla från höstterminen 2001.

Fristående kurs i matematik A eller motsvarande.

Efter genomgången kurs skall deltagarna ha
*förmåga att kunna omsätta den gymnasiala kursen i Matematik-diskret i sin egen undervisning.
*god kännedom om väsentliga begrepp inom området Diskret matematik och förmåga att relatera dessa till exempel av intresse för gymnasieeleverna
*viss kännedom om aktuella tillämpningar av de diskreta strukturerna inom systemvetenskap och datalogi samt inom ny teknik
*viss inblick i den diskreta matematikens historia
*utvecklat sin förmåga att identifiera den logiska strukturen i matematiska resonemang
*planerat en undervisningssekvens och analyserat denna i en kollegial diskussion

Talteori: Talsystem, delbarhet, Euklides algoritm, primtal, modulär aritmetik, Induktion, Fermats lilla sats, kryptering, felrättande koder.

Kombinatorik: Lådprincipen, additionsprincipen, multiplikationsprincipen, permutationer, kombinationer, mängdlära, inklusion-exklusion.

Rekursion: Kombinatoriska problem som leder till rekursiva samband, Rekursiva talföljder, några historiskt intressanta metoder.

Relationer: Ekvivalensrelationer, partiella ordningsrelationer.

Grafteori: grundläggande begrepp

Logik: Elementär satslogik, logiska kretsar.

Undervisningen består av lektioner.

En skriftlig tentamen. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Litteratur: Grimaldi: Discrete and combinatorial mathematics, Addison-wesley, fourth edition.

Ytterligare kursinformation: http://www.sm.luth.se/math/education/