Matematik

Fristående kurs /

SPRÅK: Engelska/Svenska

Thomas Gunnarsson Univ lekt

Kursplanen är fastställd av institutionen för matematik 1997-02-17 att gälla från H97.

Rekommenderade förkunskaper MAM602. För C-uppsatsdelen gäller att MAM602 eller motsvarande skall vara godkänd innan arbetet med uppsatsen får påbörjas.

Kursen avser
att ge fördjupade kunskaper och färdigheter i några centrala matematiska teorier och begrepp samt övning i självständigt arbete inom matematiken,
att ge en grund för vidare studier, både i form av kurser och på egen hand, i matematik och i ämnen där kunskaper i matematik används,
att ge fördjupade insikter i sådan matematik som krävs för att självständigt tillämpa matematisk metodik,
att ge sådana fördjupade kunskaper som gagnar undervisning i matematik i gymnasieskolan.

Algebra
Kursen behandlar en allmän teori för algebraiska strukturer som grupper, ringar och kroppar. Begrepp som sidoklass, ideal och isomorfi ägnas särskild vikt. I delkursen behandlas också kroppsutvidgningar och möjliga geometriska konstruktioner. Speciellt visas varför de klassiska problemen Òvinkelns tredelningÓ, Òkubens fördubblingÓ och Òcirkelns kvadraturÓ är geometriskt olösbara. Datorövningar med programmet Magma ingår.

Undervisning ges i form av föreläsningar, datorövningar och räkneövningar. Undervisningen kan helt eller delvis ske på engelska.

KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Tentamen - algebra 5.0poäng

JonB. Fraleigh: A first course in Abstract Algebra, 6:e upplagan Addison - wesley 1999.

Ytterligare kursinformation: http://www.sm.luth.se/math/education/