Matematik

Fristående / Lp III-IV
kurs /

Thomas Gunnarsson Univ lekt

Kursplanen är fastställd av institutionen för matematik 1997-02-17 att gälla från H97.

Rekommenderade förkunskaper: MAM603
För att få påbörja arbetet med D-uppsatsen krävs MAM603

Kursens mål är att bredda och fördjupa kunskaperna i matematik och att utveckla den studerandes förmåga att tillämpa sina kunskaper.

Kursen består av en seminariedel, en kursdel och en D-uppsatsdel.

a) Seminariedel

Deltagande i seminarium om matematikens historia (2 p).Deltagarna håller seminarier om valda delar ur matematikens historia. Närvaro är obligatorisk.

b) Kursdel

Följande 4 poängskurser

1. Geometri
2. Datoralgebra med Maple

Geometri (4 p)

Kursen behandlar euklidisk geometri, projektiv geometri och differentialgeometri för kurvor och ytor.

Kurslitteratur: Roe, John: Elementary Geometry, Oxford University Press, 1993

Datoralgebra med Maple (4 p)

Maple är ett matematikprogram med symbolmanipulering. Detta innebär att man förutom numeriska beräkningar, kurv- och diagramritning kan utföra symboliska manipulationer - derivering, bestämning av primitiv funktion, lösning av ekvationer, studium av differentialekvationer mm. Man kan alltså låta datorn göra rutinräkningar, testa hypoteser etc. Man kan också skriva program (eller använda andras program) och definiera egna funktioner i Maple. Undervisningen bedrivs till största delen i form av laborationer.

Kurslitteratur: Redfern, Darren: The Maple Handbook Maple V release 4, Springer-Verlag, 1999
André Heck: Introduction to Maple, Springer-Verlag, 2:a upplagan, 1996 eller senare.

c) D-uppsats (Examensarbete) 10 p

Man kan alternativt välja ett examensarbete på 20 poäng, vilket krävs för magisterexamen. Som examensarbete i matematik för magisterexamen
kan man också räkna en C-uppsats och en D-uppsats om vardera 10 poäng.
D-uppsatsen bör då vara en fortsättning och fördjupning av C-uppsatsen.

Arbetet med uppsatsen skall ge en fördjupning i någon del av matematiken. I kursen ingår att planera, genomföra och redovisa ett självständigt arbete. Arbetet genomförs under ledning av handledare och kan i vissa fall vara anknutet till något av institutionens interna eller externa forskningsprojekt. Innan arbetet med uppsatsen får påbörjas skall MAM603 eller motsvarande vara godkänd. Uppsatsen skall presenteras vid ett seminarium.

Alternativt kan man läsa en kombination av kurserna ovan och följande 5 poängskurser.

3. Integrationsteori
4. Partiella Differentialekvationer
5. Distributionsteori
6. Funktionalanalys

Undervisning på dessa kurser ges ej regelbundet.

Anm: Den studerande ombedes ta kontakt med institutionens studievägledare för närmare upplysningar beträffande de kurser som ges den aktuella terminen. Under vårteminen 1997 erbjuds kurserna Geometri och Datoralgebra samt Seminariet i matematikens historia.

Undervisningen består huvudsakligen av seminarier, lektioner, laborationer och handledning.

Skriftlig tentamen på varje kurs utom Datoralgebra där tentamen sker vid dator. Examensarbetet presenteras som en skriftlig rapport som redovisas i ett offentligt seminarium.

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Projekt (Datoralgebra) 0.0poäng
Examensarbete (D-uppsats) 10.0poäng
Tentamen (Datoralgebra) 4.0poäng
Tentamen (Geometri) 4.0poäng
Seminarium 2.0poäng

Roe, John: Elementary Geometry, Oxford University Press (senaste upplagan)
Redfern, Darren: The Maple Handbook, Springer-Verlag. (senaste upplagan)
Heck, André: Introduction to Maple, Springer-Verlag. (senaste upplagan)

Senast reviderad litteratur: 2000-02-15

Kursstart:
Kursen ges under vårteminen.

Övrigt:
Kursmomentet datoralgebra samläses om möjligt med MAM074
Kursmomentet matematikens historia samläses med MAM605 och MAM095. Kursmomentet geometri samläses med MAM097.

Ytterligare kursinformation: http://www.sm.luth.se/math/education/