|
|
|
|
MAM166 Matematik och lärande 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Matematikdidaktik NIVÅ/DJUP D M PROGRAM/TIDSPERIOD 4-9 lärarutb, el motsvarande / Lp III ,IV SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Barbro Grevholm Univ lekt FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av institutionen för matematik 2001-02-01 att gälla från V01 FÖRKUNSKAPSKRAV Lärarutbildning i matematik eller motsvarande, matematik 40 poäng eller motsvarande, egen erfarenhet av undervisning i matematik. SYFTE/MÅL Den studerande ska *utveckla sin förmåga att i viss utsträckning kunna förklara, beskriva, förstå och värdera vetenskapliga artiklar och rapporter inom matematikens didaktik *analysera och skriva om forskningsprojekt inom matematikens didaktik *utveckla viss kännedom om några viktiga vetenskapliga tidskrifter inom fältet och krav på artiklar i dessa *utveckla en viss insikt om vad forskning i matematik och lärande kan innebära *genomföra en kort muntlig presentation av en publicerad rapport om ett forskningsprojekt. INNEHÅLL Exempel på olika forskningsmetoder och teorier i matematikdidaktisk forskning. Studier av ett urval forskningsrapporter och artiklar om matematikdidaktik. Eget skrivande om matematikdidaktisk forskning. Muntliga presentationer av forskningsprojekt. Analyser och diskussioner om forskning i matematikdidaktik med utgångspunkt från konkreta projekt med syfte att utveckla förståelse för vad forskningsfältet kan innehålla. UNDERVISNING Undervisningen består av seminarier och föreläsningar. EXAMINATION KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Tentamen | 2.0poäng |
Muntlig redovisning | 1.0poäng |
Korta uppsatser | 2.0poäng |
LITTERATUR Biehler, R.Strässer,R. Scholz, R:W:&Winkelmann, B.(1994) Didactics of mathematics as a scientific discipline. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Dunkels.A (1996) Contributions to mathematical knowledge and its acquisition. Luleå Tekniska högskola. Matematiska Institutionen. Avhandling. Grevholm, B(2001) Matematikdidaktik i Norden. Studentlitteratur: Lund. En samling artiklar ur vetenskapliga tidskrifter och böcker.
Senast reviderad litteratur:
2001-02-07
|
ÖVRIGT Kursen vänder sig till forskarstuderande i matematik och/eller matematik och lärande samt till lärare i grundskolan och gymnasieskolan samt andra med lärarutbildning som uppfyller förkunskapskraven. Ytterligare kursinformation: http://www.sm.luth.se/math/education/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |