Matematik

Matematik/Tillämpad matematik

DTI2 / Lp I-II

Ove Lindblom Univ adj

Kursplanen är fastställd av styrelsen för institutionen för matematik 2000-02-15, att gälla från H00.

Läst MAM100 eller motsvarande.

Kursens mål är att ge den studerande grundläggande kunskaper i matematik och förtrogenhet med centrala matematiska begrepp, metoder och logiska strukturer. Matematiken blir därigenom ett effektivt verktyg, som ger en god grund för fortsatta studier i matematik, naturvetenskap, teknik och ekonomi.

Lp Delkurs Kursmoment
1 Matematisk analys Medelvärdessatsen med tillämpningar. Integraler.
2 Matematisk analys Komplexa tal, differentialekvationer. Matematiklaborationer.

Matematisk analys:
Grunder. Matematikens systematiska uppbyggnad. Logik, mängder och talsystem. Integraler. Definition, egenskaper, beräkningsmetoder, tillämpningar. Generaliserade integraler. Komplexa tal. Algebraiska ekvationer. Komplex exponentialfunktion. Differentialekvationer. Ordinära differentialekvationer, modellering.
Numeriska metoder: Lösning av ekvationer, ekvationssystem, differentialekvationer och beräkning av integraler med datorprogram.

Undervisningen bedrivs i huvudsakligen i form av lektioner. Lektionerna har oftast inslag av självverksamhet. Föreläsningar kan förekomma i mindre omfattning.

Examination kan ske genom skriftlig eller muntlig tentamen, inlämningsuppgifter eller muntlig redovisning.
Om tentamen är skriftlig sker den i slutet av läsperioden. Studerande som läst kursen tidigare tenterar enligt senaste kursplan. En närmare beskrivning av senaste kursinnehåll kan erhållas av institutionen. Skriftlig tentamen utgöres av prov avseende såväl teori som problemlösning. Rättning av skriftlig tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Matematiklaborationer 1.0poäng
Matematik 2 - tentamen 2.0poäng
Matematik 1 - tentamen 3.0poäng

Adams Robert: Calculus, 4:e upplagan, Addison-Wesley, 1999 eller senare.
Råde L./Westergren B.: BETA, Mathematics Handbook, 4:e upplagan, Studentlitteratur, 1998 eller senare.
Dunkels m.fl.: Utdrag ur Derivator, integraler och sånt..., del 2, Studentlitteratur, 1990 eller senare (läsperiod 2).
Senast reviderad litteratur: 2000-02-15

Ytterligare kursinformation: http://www.sm.luth.se/math/education/