Matematik

Matematik/Tillämpad matematik

Di1 / Lp II

Ove Lindblom Univ adj

Kursplanen är fastställd av institutionen för matematik 1996-03-21, att gälla från H97.

Kursens mål är att ge studenterna sådan förtrogenhet med matematiska definitioner, termer, symboler, begrepp och centrala satser samt deras tillämpning att matematiken blir ett effektivt hjälpmedel vid studentens fortsatta studier såväl på högskolan som i framtida yrkesverksamhet.

Elementära funktioner, gränsvärden, kontinuitet, derivator, integraler, differentialekvationer.

Undervisningen bedrivs i form av lektioner, föreläsningar, handledda gruppövningar och laborationer.

Skriftlig tentamen med differentierade betyg. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Dunkels-Ekblom-Grennberg-Hedberg-Hensvold-Kallioniemi: Derivator, integraler och sånt.......del 1 och 2, Studentlitteratur, senaste upplagan.

Ytterligare kursinformation: http://www.sm.luth.se/math/education/