Matematik

F3, F4, D4 / Lp III

SPRÅK: Engelska/Svenska

Thomas Gunnarsson Univ lekt

Kursplanen är fastställd av institutionen för matematik 1997-02-17 att gälla från H97.

Kursen syftar till att deltagarna skall lära sig vad som kan göras, hur det görs och varför det görs som det görs med Maple. Kursen syftar dessutom (och i första hand) till att deltagarna skall lära sig att använda programmet.

Maple är ett generellt datorsystem för att handskas med matematik på dator. Det stöder symbolisk manipulation. Detta innebär att man med Maple, förutom numeriska beräkningar, kurv- och diagramplottning etc, kan utföra symboliska manipulationer - beräkna derivator och primitiva funktioner, undersöka differentialekvationer m m. Man kan alltså låta datorn göra alla ens rutinkalkyler, testa hypoteser etc. Man kan också skriva program (eller använda andras program) och definiera sina egna funktioner i Maple.

Undervisning sker i form av kortare genomgångar i datorlaboratorium.

Examinationen sker i form av inlämningsuppgifter, ett projekt samt en tentamen (vid dator) i slutet av kursen för dem som lämnat in inlämningsuppgifterna och projektet.

KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Projekt 0.0poäng

A. Heck: Introduction to Maple. Springer-Verlag senaste upplagan.
D.Redfern: The Maple Handbook. Springer-Verlag, senaste upplagan.

Kursen samläses om möjligt med motsvarande moment i MAM604.
MAM074 kan samläsas med MAM095 (Seminariekurs i matematikens historia) utan schemakrockar (trots att båda ligger i modul 4).

Ytterligare kursinformation: http://www.sm.luth.se/math/education/