Matematik

F3, F4, D4 / Lp IV

SPRÅK: Engelska/Svenska

Reinhold Näslund Univ adj

Kursplanen är fastställd av institutionen för matematik 1997-02-17 att gälla från H97.

Kursens mål är att ge en förtrogenhet med grundläggande begrepp i sannolikhetslära, samt att ge en introduktion till teorin för stokastiska processer, särskilt Markovprocesser och att ge en grund för att använda stokastiska modeller inom olika områden.

Repetition av viktiga begrepp från grundkursen i matematisk statistik. Flerdimensionella stokastiska variabler. Funktioner av stokastiska variabler. Betingade fördelningar. Sannolikhets- och momentgenererande funktioner. Allmänt om stokastiska processer. Diskreta Markovkedjor: Markovvillkoret, Chapman-Kolmogorovs ekvation, stationaritet, klassificering av tillstånd och kedjor, absorbtion. Poissonprocessen, Diskreta Markovprocesser. Födelse- och dödsprocesser. Något om köteori.

Undervisningen består av lektioner. Vissa lektioner kan omvandlas till obligatoriska laborationer.

KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

G. Lindgren, T. Rydén: Markovprocesser, kompendium Lunds universitet och Lunds tekniska högskola, 1997 eller senare.
Kompletterande kursmaterial.

Senast reviderad litteratur: 2001-02-16