Systemteknik

E / Lp IV
D / Lp IV

Thomas Gustafsson Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Instutionen för systemteknik 1999-02-18, reviderad 2001-02-16 att gälla från HT01.

Kursen förutsätter kunskaper i imperativ programmering motsvarande SMD011/SMD012/SMD038 och reglerteknik motsvarande SMR017

I denna kurs studeras metoder för design och implementering av datorbaserade reglersystem och andra typer av inbyggda system. Målet är att ge förståelse för olika modeller för synkronisering och datautbyte mellan parallella processer samt att ge kunskap om realtidssystems egenskaper och konstruktion.

Att konstruera ett datorsystem som bearbetar data i realtid är en krävande och utmanande uppgift. Det är även en mycket viktig uppgift eftersom mjukvara för realtidssysten är en integrerad del i dagens samhälle. Vi hittar realtidssystem i allt från hushållsmaskiner till
industrirobotar, från bilar till kompexa industriella processer, från avancerade flygplan till datorspel och börshandel på internet.

Man brukar skilja mellan hård och mjuk realtid. I denna kurs behandlar vi hård realtid där tiden är en viktig faktor. Beräkningar behöver inte med nödvändighet gå fort det viktiga är att de är klara vid rätt tidpunkt så att samverkan med omgivningen blir både tillförlitlig och effektiv.

Undervisningen består huvudsakligen av lektioner/föreläsningar och
obligatoriska laborationer/inlämningsuppgifter.

Skriftlig tentamen med differentierade betyg, skriftliga eller muntliga
laborationsredogörelser/inlämningsuppgifter.

KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Laboration 2.0poäng
Tentamen 2.0poäng

Burns & Wellings, Real-Time Systems and Programming Languages, Addison-Wesley 1997, ISBN 0-201-40365-X.
Manual till utvecklingssystem och operativsystem.
Senast reviderad litteratur: 2000-02-10

Kontaktperson: Thomas Gustafsson