Systemteknik

Val D4, E4, F4 / Lp IV
Val M4, I4 /

Alexander Medvedev Prof

Kursplanen är fastställd av Institutionen för systemteknik 1998-02-16 att gälla från HT98.

Godkänd i SMR017 Reglerteknik

Kursen avser att presentera de teoretiska grunderna för optimal och robust reglerteknik som utnyttjas för tidsdiskreta system.
Kursens mål är att ge teknologen de teoretiska kunskaper som omfattar den "moderna"(tillståndsbeskrivande) reglerteorin med syfte att lägga tonvikten på praktiska synpunkter i analys och syntes. Beräkningsaspekter för multivariabla regulatorer betraktas i samband med digital implementering. Svårigheter uppstår då de klassiska optimalregleringsprinciperna överförs till praktiken, därför måste de fundamentala begreppen inom robust reglering behandlas i kursen. Fyra obligatoriska datoruppgifter utgör en möjlighet att främja teknologens kunskaper i teorin och anskaffa grundläggande färdigheter i dimensionering av multivariabla regulatorer genom att utnyttja MATLAB.

Inledning. Multivariabla system, optimalitet och robusthet i dynamiska system.

A. Översikt av moderna metoder för design och analys av multivariabla system. Genomgång av de vanligaste typerna av modeller som används för beskrivning av processer, störningar och osäkerheter i modeller.

B. Skattningsteori och Kalmanfiltrering.
Sammanfattning: Kapitlet betraktar en systematisk härledning av
Kalmanfiltrets algoritm med nödvändiga inledande anmärkningar angående stokastiska processer. De numeriska aspekterna av Lypunov och Riccatiekvationer är ansedda.

C. Optimal reglering.
Sammanfattning: Kapitlet avser att ge förståelse för linjär-gaussisk-kvadratisk reglering både i tillståndsbeskrivning och in-ut-beskrivning med tanke att framställa egenskaper av optimala
regulatorer, dess strukturer och implementeringar.

D. Robust reglering, grundläggande teori.

Lab 1. Multivariabla reglersystem
Lab 2. Design av Kalmanfilter
Lab 3. Design av en LKG-regulator.
Lab 4. Robust reglering

Undervisningen sker i form av lektioner och laborationer. På lektionerna genomgås teoriavsnitt varvat med problemlösning. Fyra obligatoriska datoruppgifter utgör en möjlighet att främja studentens kunskaper i teorin och anskaffa grundläggande färdigheter i dimensionering av optimala regulatorer med Matlab Control System Toolbox.

Skriftlig tentamen med differentierade sifferbetyg och godkända laborationer.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Laboration 1.5poäng