Systemteknik

D M

D3,E3,D4, E4 / Lp 1

Åke Wernersson Prof

Kursplanen är fastställd av institutionen för systemteknik 1999-02-18, reviderad 2000-02-16 att gälla från H99 även reviderad 2001-02-16 att gälla från HT2001

Grundläggande kurser i matematisk statistik, signalbehandling och reglerteknik behövs eller läses samtidigt.

Internationellt pågår mycket omfattande forskning om informationsteknik för sensorstyrda autonoma robotar och telestyrning i rymden. Centralt i kursen är metoder för att extraheras information från beröringsfria sensorer t.ex. lasrar. Telekommandon för robust styrning över nätet och i rymden.
Kursens modeller och metoder är helt generella.

En frågeställning under kursen är:
Hur navigerade de roboten på mars?

-Översikt om olika typer av robotar i rymden , farkoster för offshore, farliga miljöer och olika
experimentrobotar. Begreppet autonomi. Exempel på telekommandon.
-Rörelsemodeller för robotar. Principer för tröghetsnavigering och rategyro-återkoppling.
-Modeller av signaler från sensorer som mäter geometriska storheter: pulsad laser,
dopplerlaser, "avståndskamera", datorseende, koherent ultraljud, radar, kollisionssensorer. Stokastisk geometri för att medellera objektform. Ej kurs i sensorteknologi utan sensormodeller.
-Estimering av rörelser från beröringsfria sensorer (med hjälp av Kalmanfilter).Skattningarnas egenskaper som funktion av fysikaliska parametrar. Multisensorsystem och "sensor fusion".
-Principer för sensoråterkoppling vid gripning/dockning och vid kurv/konturföljning.
Hough/Radon transformen och Avståndstransformen. Beacon-navigering: Luleå "Turbo Turtle".
-Robotar i rymdforskning och Global Personal Robots (GPR)
-Om "intelligenta" alarmsystem och signaltolkning vid multipla sensorer.
-Några pågående forskningsprojekt.

Lektioner, laborationer och datorsimuleringar.

Tyngdpunkt på resultat från datorsimuleringar. Dessa betygssätts med graden godkänd/icke godkänd. Obligatoriska inlämningsuppgifter.

Seminarium, Inlämningsuppgifter 1.0poäng
Laborationer 3.0poäng