Systemteknik

Elektroteknik

Tekniska basår / Lp 3-4,-02

Lewi Lindqvist Univ adj

Kursplanen är fastställd av Institutionen för systemteknik 2001-02-16 att gälla från HT 01

Allmän behörighet

Kursens mål är att ge en datorintroduktion och att ge praktiska färdigheter med att lära säg att handha och prova på några vanliga programvaror som kommer att användas i undervisningen i andra kurser. Kursen ger en introduktion till och förklarar några centrala begrepp inom informationsteknologin (IT) och ger dessutom några praktiska exempel på tillämpningsområden.

Kursen omfattar följande moment:
1. Klassens hemsida och min egna hemsida. Alla deltagare presenterar sin utbildning och sig själva på en egen hemsida. Du lär dig att skriva hemsidor i HTML-kod och/eller med en editor för hemsidor.
2. Projekt: Vi använder problembaserad inlärning (PBI) där Du i en mindre arbetsgrupp arbetar med ett konkret projekt där en IT-produkt skall produceras samtidigt som du närmare bekantar dig med något viktigt delområde inom IT. Resultaten av ditt arbete blir globalt tillgängligt via WWW.
3. Introduktion till projektredovisning via internet. Projektet i punkt 2 presenteras för klassen.
4. Vanliga begrepp med tillämpningar inom informationsteknologin. Exempel på programvaror som tillämpas inom informationsteknologområdet: PSpice, MATLAB, Xilinx, Exel och Microsof Word och andra vanliga Windows programvaror.

Undervisningen består av grupparbeten och ett antal lektioner. Varje grupp har en handledare som underlättar och stimulerar arbetet.

Godkänd skriftlig- och muntlig redovisning av hemsidorna och projektarbetet. Godkänt resultat på ett slumpmässigt val av instuderingsuppgifter till kurslitteraturen.
På kursen ges något av betygen Godkänd eller Underkänd
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Projekt 5.0poäng
Övrigt 5.0poäng

Senaste upplagan av
Long, Larry och Long, Nancy: Computers. Prentice Hall

En del kompletterande kursmaterial kan delas ut under lektionerna.

Kontaktperson: Lewi Lindqvist, lewi.lindqvist@sm.luth.se

Kontaktperson: Lewi Lindqvist