Systemteknik

D, E / Lp 2

SPRÅK: Engelska/Svenska

Per Lindgren Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen för systemteknik 1997-02-19, reviderad 2001-02-16 att gälla från H2001.

SMD011/SMD012/SMD038/SMD109 Imperativ programmering, SMD033/SMD069/SMD115 Digitalteknik.

Kursen syftar till att ge den studerande förståelse för större och funktionellt komplexa digitala system och grundläggande kompetens i metodik för deras konstruktion och implementation där VLSI teknologier förekommer.
Delmål:
- att ge den studerande en grundläggande kompetens i konstruktion av synkrona digitala strukturer givet en problembeskrivning på hög nivå.
- att ge den studerande erfarenhet av moderna VHDL-baserade konstruktionsverktyg. Konstruktioner som skapas kommer att testas i verkligheten genom utnyttjande av programmerbara grindmatriser (FPGA).
- att göra den studerande bekant med ett antal VLSI implementeringssätt och teknologier, deras möjligheter och begränsningar, vilken som bör väljas och hur konstruktionsprocessen påverkas.
- att ge en inledning till fysiska egenskaper hos digital elektronik och hur dessa påverkar redan under de tidigaste modellerna: hastighet, storlek, effektförbrukning, synkronisering mot omgivningen, osv.

- Arkitektur och blockschema. Strukturerad konstruktionsmetodik. Register transfer level (RTL). Synkron digital konstruktion.
- Simulering och syntes av digitala system med det hårdvarubeskrivande språket, VHDL.
- Metoder för area-, timing- och effektoptimeringar
- Parallelism, pipelining, retiming, scheduling, allocation m.m.
- Timing:Kapplöpningar, clock skew, klockfrekvens, kritisk väg, m.m
- Gränssnitt mot omgivningen: handskakning, standardprotokoll, asynkrona interface.
- Fokus på implementering i programmerbar logik. Konstruktioner testas i FPGAer (Field Programmable Gate Array).

Undervisningen består av lektioner och obligatoriska laborationer som utföras av laboranter, dels i mindre grupper, dels ensam.

Skriftlig tentamen. Kursbetyg baseras på tentamen samt laborationer: differentierade betyg.

KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Laborationer 2.0poäng

Fastställs senare.

Denna kurs (SMD098 Beräkningsstrukturer) ersätter den gamla SMD075.

Kontaktperson: Jonas Thor

Ytterligare kursinformation: