Systemteknik

D, E / Lp 2

SPRÅK: Engelska/Svenska

Per Lindgren Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen för systemteknik 1995-05-29 att gälla från HT95,
reviderad 2001-02-16.

Digitalteknik (SMD033 alt. SMD069/SMD115) och Datorteknik (SMD066 alt. SMD082/SMD118).

Kursen syftar till att ge fördjupad förståelse för och förmåga att bedöma konstruktionsprinciper för moderna datorer, med särskild vikt på parallellism och multiprocessorsystem. I detta mål ingår också att studenten blir förtrogen med de byggblock som används inom datorarkitektur.

Minnen och minneshierarkier. Parallellism på instruktionsnivå (superskalär exekvering). Buss och I/O anpassning. Hårdvarustöd för operativsystem.

Klassificering av datorer. Multiprocessor- och multidatorsystem. Kommunikationsnät. Datakoherensproblem. Vektorprocessorer. Processorfält. Rekonfigurerbara datorsystem. Programspråk för parallelldatorer.

Undervisningen består av föreläsningar och laborationer. I kursen ingår också en obligatorisk seminarieuppgift, där kursdeltagarna skall läsa och redovisa (även skriftligt) en eller flera artiklar som behandlar något moment inom ämnesområdet datorarkitektur.

Skriftlig tentamen. Kursbetyg baseras på tentamen samt laborationer och seminarieuppgift.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Fastställs senare.