Institutionen i Kiruna

Fysik

GIT åk1 / lp 3

Carol Norberg Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen i Kiruna 2001-02-16 att gälla från H01.

Matematik 10 p (KIR063 och KIR064) eller motsvarande.

Kursens mål är att ge grundläggande kunskaper i fysik med inriktning på geografisk informationsteknologi. Målet är också att studenten skall kunna ge skriftliga redovisningar av tekniska mätresultat.

Grundläggande principer: SI systemet, mätnoggrannhet, värdesiffror, dimensionsanalys.
Mekanik: rätlinjig rörelse, tvådimensionell rörelse, Newtons lagar, gravitation.
Vågbegreppet: vågrörelse, fas, amplitud, Doppler-effekt.
Geometrisk optik: reflektion, brytning, speglar, linser och linssystem, tillämpningar i optiska instrument.
Fysikalisk optik: interferens, diffraktion.
Felteori: felbegreppet, experimentella fel, felfortplantning.

Undervisningen består av föreläsningar och laborationer i form av grupparbete. Föreläsningar ägnas åt genomgång av vissa teoriavsnitt samt problemlösning. Deltagande i laborationer är obligatoriskt.

Skriftlig tentamen, som omfattar uppgifter av såväl beskrivande som problemlösande karaktär. Regler för rättning av tentamen, se Studentvärket. Laborationsuppgifterna bedöms som godkända eller icke godkända. För godkänd kurs krävs att tentamen och laborationsuppgifter är godkända samt närvaro vid laborationer. Studerande som läst kursen tidigare läsår men ej godkänts tenterar enligt senaste kursplan.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Laborationer 1.0poäng