Institutionen i Kiruna

GIT åk2 GIS åk 3 / lp 1
GIS åk3 /

Björn Graneli Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen i Kiruna 2001-02-16 att gälla från H01.

Grundläggande behörighet samt standardbehörighet E3, d v s de krav som gäller för att antas till högskoleingenjörsprogrammet i Geografisk IT.

Kursens mål är att ge grundläggande kunskaper om datorer, datornätverk och kommunikationssätt. Grundläggande kunskaper i hur produkter, system och tjänster samverkar.

Hårdvara och teknik; nätverkstyper, -komponenter, topologi, protokoll, kabelstandard, klient/server resursdelning, OSI-modellen, TCP/IP.
Operativsystem; Windows 98/Me/2000, Novell, Unix/Linux, Internet och meddelandesystem, gränssnitt, standarder, bygga och konfigurera nätverk, klient/server teknik, grupper, användare, nätverkssäkerhet, kontroll, behörighet, administration.
Applikationer i nätverk; central/lokal/grupp-installation, integrerad programvara, verksamhetsanpassad installation, Internet, grupprogramvara, bildöverföring, databaser.

Undervisningen består av föreläsningar och laborationer. Deltagande i laborationer är obligatoriskt.

Skriftlig tentamen. Regler för rättning av tentamen, se Studentvärket. Laborationsuppgifterna bedöms som godkända eller ej godkända. För godkänd kurs krävs att tentamen och laborationer är godkända samt närvaro vid laborationer.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Laborationer 3.0poäng