Institutionen i Kiruna

Geografisk informationsteknik

GIT åk1 / lp 4

Björn Graneli Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen i Kiruna 2001-02-16 att gälla från V01.

Matematik 10 p (KIR063, KIR064) och Fysik 5p (KIR052, KIR067) eller motsvarande.

Kursen ska ge förtrogenhet med moderna geodetiska mätmetoder att samla in data och tillhörande metoder för bearbetning av mätdata. Studenten ska få god kunskap om metodernas användbarhet i olika situationer samt bedöma användbarheten av geodetiskt insamlade data.

Översikt av datainsamlingsmetoder, koordinatsystem och projektioner, transformationer, stommätning, detaljmätning, felteori, felsökning, felfortplantning, noggrannhetsanalys, tillämpningar, mätning med totalstation, mätning med GPS.

Undervisningen består av föreläsningar, laborationer och fältövningar. Laborationer och fältövningar är obligatoriska.

Skriftlig tentamen. Regler för rättning av tentamen, se Studentvärket. Laborationer och fältövningar bedöms som godkända eller ej godkända. För godkänd kurs krävs att tentamen, laborationer och fältövningar är godkända samt närvaro vid laborationer och fältövningar.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Laborationer 1.0poäng