Institutionen i Kiruna

Geografisk informationsteknik

GIT åk1 / Lp 1

Carol Norberg Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen i Kiruna 2000-07-01 att gälla från H00.

Grundläggande behörighet samt standardbehörighet E3, d v s de krav som gäller för att antas till högskoleingenjörsprogrammet i Geografisk IT.

Kursens mål är att ge utökade kunskaper om, och övning i, att med olika metoder och tekniker samla in, bearbeta och presentera information. Kursen ska dessutom ge förtrogenhet med och förståelse för dagens sätt att kommunicera samt att arbeta i projektform. Kursen ska ge insikt i GIS- och rymdverksamheten samt verka för ett bättre språkbruk i engelska och svenska.

Samla information; biblioteksväsendet, informationssökning på datornät.
Muntlig presentation; kommunikationsprocessen (dubbelsidig), föreläsningsteknik, språkbruk, hjälpmedel.
Skriftlig presentation; språkbruk, informationspresentation på datornät, grundläggande estetik, teknisk rapportskrivning.
Vetenskaplig presentation i media.
Hur man söker jobb och hur man skriver en ansökan med meritförteckning.
Introduktion till GIS- och rymdverksamhet.
Aktuella svenska och internationella projekt, tongivande organisationer.

Undervisningen består av lektions- och gruppundervisning samt handledning i samband med grupp- och projektarbete. Lektionsundervisningen ägnas åt genomgång av vissa teoriavsnitt och demonstrationer. Individuellt praktiskt arbete utgör den fundamentala delen av kursen.

Bedömning görs av inlämningsuppgifter och vid muntliga redovisningar. För godkänd kurs krävs att inlämningsuppgifter och redovisningar är godkända samt närvaro vid redovisningar.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Inlämingsuppgifter och muntlig presentation 5.0poäng

Kopierat material sammanställt av lärarna.
Senast reviderad litteratur: 2000-08-28