Institutionen i Kiruna

Matematisk statistik

GIT åk2 / Lp 4

J Ejemalm Univ lekt

Kursplanen är fastställd av institutionen för Samhällsbyggnadsteknik 1997-02-19 att gälla från H97. Kursen är överförd till Institutionen i Kiruna 2000-07-01.

Matematik 10 p ( KIR063, KIR064) eller motsvarande.

Kursens mål är att göra den studerande förtrogen med en del av de modeller som används för att beskriva slumpmässiga fenomen och ge den studerande kännedom om statistiska metoder som används för att dra slutsatser från observationsserier behäftade med fel.

Grundläggande sannolikhetslära och statistikteori. Deskriptiv statistik. Enkel och multipel regressionsanalys. En- och tvåvägs variansanalys. Korrelation. Variogram. Kriging. Analys av kategoriska data.

Undervisningen består av föreläsningar, datorövningar och laborationer. Föreläsningarna koncentreras kring sådana avsnitt som för de studerande är svårast att tillägna sig på egen hand. De studerande tillråds därför att regelbundet delta i undervisningen och att studera kurslitteraturen parallellt med undervisningen.

Skriftlig tentamen. Regler för rättning av tentamen, se Studentvärket. Laborationer bedöms som godkända eller ej godkända. För godkänd kurs krävs att laborationer och tentamen är godkända.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Laboration 2.0poäng

Devore Jay L. Probability and Statistics for Engineering and the Sciences,5th edition (chap 1-14 och 16). Duxbury Press.
GIS & Statistik, kompendium av Per Arnqvist och Anders Forsberg.1997.
Kopierat material
Senast reviderad litteratur: 2000-03-16