Institutionen i Kiruna

GIS åk3 / Lp 3
GIT åk2 /

Anita Enmark Univ adj

Kursplanen är fastställd av institutionen för Samhällsbyggnadsteknik 1996-05-13 att gälla från H96. Kursen är överförd till Institutionen i Kiruna fr o m 2000-07-01.

Fysik 5p (KIR052), Matematik 10p (KIR037, KIR038 eller KIR063, KIR064),
Geodesi/Datainsamling 10p (KIR039, KIR052 eller KIR062, KIR065),
Programmering 5p (KIR058 eller KIR060) eller motsvarande.

Kursens mål är att ge kunskap om grundläggande begrepp och teknik inom fjärranalys och bildbehandling samt användningsområden för satellitfjärranalys.

Grundläggande begrepp: Elektromagnetiska spektra, spektral signatur, satelliter, sensorer, geometrisk och radiometrisk upplösning, atmosfärens påverkan.
Förbearbetning: Systemkorrigering, radiometrisk korrigering, geometrisk korrigering.
Bildbearbetning: Kontrastförbättring, filtrering, färgkompositer, kvotbilder, principalanalys, geometrisk inpassning, ortofotokorrigering.
Referensmaterial, fältdatainsamling och rekognisering.
Bildtolkning: Tolkningselement, olika markobjekts utseende i satellitbilder. Spektral respons, storlek, form, färg och nyans, mönster och struktur, läge i landskapet. Tolkningsmetodik.
Digital klassning: Styrd och icke styrd klassning.
Noggrannhetsanalys. Tillämpningar och produkter.

Undervisningen består av föreläsningar, laborationer och studiebesök. Deltagande i laborationer och studiebesök är obligatoriskt.

Skriftlig tentamen. Regler för rättning av tentamen, se Studentvärket. Laborationsuppgifter bedöms som godkända eller ej godkända. För godkänd kurs krävs att tentamen och laborationer är godkända samt närvaro vid laborationer och studiebesök.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Laboration 2.0poäng

Lillesand, Keifer - Remote Sensing and Image Interpretation. John Wiley. 4 th Ed
Senast reviderad litteratur: 2000-09-29