Samhällsbyggnadsteknik

Val: S, V / Lp I

SPRÅK: Engelska

Angela Lundberg Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 1996-03-18 att gälla från H96.

SBW011 eller SBW012 och SBL001 eller SBL020

Kursen ger kunskaper i metodik för bestämning av grundvattenakvifärens egenskaper och i metodik för bestämning av grundvattenuttag. Icke mättad strömning i markvattenzonen behandlas. Översiktlig behandling av salt-vatteninträngning och föroreningsspridning i grundvattenakvifärer ingår.

Grundvattenförekomst: Berggrundstyper, jordlager.
Icke-stationär strömning: Magasinskoefficient, volymelasticitet och differentialekvation för grundvattenflöde.
Brunnshydraulik och hydrologiska gränser: Öppna och slutna akvifärer. Theis metod, Thiems metod och Jacobs metod. Läckning från ovanförliggande lager, delvis nedrivna brunnar, samverkan mellan flera brunnar. Magasin med fördröjd avgivning. Speglingsmetoder. Saltvatteninträngning.
Flödesnät: Vertikala nät, horisontella nät, bedömning av transmissivitet, anisotrop konduktivitet.
Pumptest: Provpumpning, bestämning av S, T, läckning och hydrologiska gränser. Bedömning av möjligt uttag.
Icke mättad strömning: Omättad hydraulisk konduktivitet, pF-kurvor, tensionmetrar, total potential, mätning av omättat vatteninnehåll, preferential flow.
Deponihydrologi: Användning av vattenbalansekvationer för att minimera lakvattenbildning. Mät och beräkningsmetoder för vattenbalansens parametrar i en deponi.
Konstruktion av pump och observationsbrunnar. Grundvattenströmning i sprucket berg.
Pumptest i fält.

Undervisningen sker på engelska. Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner och laborationer. Föreläsningarna ägnas åt genomgång av grundläggande teori och lektionerna ägnas åt att räkna exempel. Laborationerna består av datorsimuleringar där föroreningstransport i grundvattenzonen ingår samt en provpumpning.

Skriftlig tentamen med differentierade betyg. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen". Deltagande vid provpumpning, datorsimulering och muntlig redovisning på engelska av rapport ger tilläggspoäng på tentamen.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Domenico and Schwarts Physical and Chemical Hydrogeology, 1998
Lundberg, A.: Landfill hydrology, Div Water Resources Research. LuTH, 1994.
Lundberg, A.: Examples in Geohydrology, Div Water Resources Research. LuTH, 1994.
Stenciler.

Kontaktperson: Angela Lundberg