Samhällsbyggnadsteknik

K4Mp S3 / Lp IV

SPRÅK: Engelska/Svenska

J Hanaeus Prof

Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 1994-04-22 att gälla från H94.

SBW011, SBW012

Målet är att ge de studerande kunskap om vattenförsörjnings- och avloppsanläggningar. Tyngpunkten i kursen är lagd på "transportsystemet" d v s ledningar, pumpar, reservoarer etc. Syftet är att ge de studerande kunskap om hur nödvändiga dimensioner på nämnda anordningar beräknas. En projektuppgift utgör en central del i kursen.

Vattenförsörjningsteknik: Vattentillgångar, vattenförbrukning och vattenbeskaffenhet. Uttagsanordningar. Reningsprocesser och reningssystem. Magasinering, pumpar och rörmaterial. Studiebesök.
Avloppsteknik: Utformning av distributionsnät. Beskrivning av olika spillvatten. System för bortledning, ledningsdimensionering. Processer för rening av spillvatten. Slambehandling och slamdisponering. Dimensionering av dagvattensystem.

Undervisningen består av räkneövningar, projektuppgift samt obligatoriskt studiebesök.

Skriftlig tentamen, duggor och projektuppgift med differentierade betyg. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Duggor 1.3poäng
Studiebesök 0.1poäng
Tentamen 1.3poäng
Projektuppgift 1.3poäng

LTU Kompendier: Vattenförsörjningsanläggningar. VA-teknik, 1998.
LTU Avloppsanläggningar. VA-teknik, 1998.

Påbyggnadskurser:
VA-planering: SBV001