Samhällsbyggnadsteknik

C K

V V3, S3 / Lp IV

Glenn Lundborg Univ adj

Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 2000-02-02 att gälla från H00.

SBL020 samt ABG002

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om vägar och gator samt hur de fungerar under sin tekniska livslängd, dvs sambandet mellan planering, projektering samt byggande, drift och underhåll av vägar och gator.

Historik. Inblick i olika krav som ställs på utformning och uppbyggnad av vägkonstruktioner. Underlag och hjälpmedel.

Vägbyggnadsmaterial
Materialkännedom. Egenskaper hos obundna och bundna material. Bituminösa bindemedel. Beläggningar: tillverkning, proportionering, utläggning. Packning. Provtagning. Kvalitetskontroll.

Överbyggnadsdimensionering
Metoder för dimensionering av vägöverbyggnader. Konstruktion av överbyggnad. Åldring och nedbrytning. Väg -94.

Drift och underhåll
Funktionskrav på vägkonstruktioner, speciellt relaterat till beläggningar. Uppföljning och utvärdering. Organisation och finansiering av väghållning. Metoder för planering och genomförande av drift och underhåll av gator och vägar. Återvinning och återanvändning av beläggningsmaterial.

Undervisningen består av lektioner som varvas med övningar samt laborationer och studiebesök. Under kursens gång genomförs konstruktionsuppgift.

Godkända laborationer. Närvaro vid studiebesök. Skriftlig tentamen i slutet av kursen. Rättning enligt alternativ A i "Regler för tentamen". Konstruktionsuppgifterna betygssätts och utgör del i slutbetyget.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Konstruktionsuppgifter 1.0poäng
Laborationer, studiebesök 1.0poäng

Fastställs senare.

Kursen kan delvis ges på engelska.

Kontaktperson: Glenn Lundborg

Ytterligare kursinformation: