Samhällsbyggnadsteknik

Miljövetenskap

/ H01

Jan-Ola Burman Adj prof

Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 2001-02-14 att gälla från H01.

Grundläggande behörighet.

För att gå kursen bör den studerande ha genomgått IT grundkurs, eller ha motsvarande kunskaper. Med detta menas grundläggande förståelse och färdighet i att hantera datorn vad avser standardprogram:
- ordbehandling
- enklare kalkyl
- e-post
- Netscape alt. Internet Explorer
- Grundläggande kunskaper om begrepp och terminologi inom IT-området
Den studerande ska ha tillgång till dator med Internetanslutning.

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper inom miljöstyrningsområdet och kursens mål är att ge:
- en orientering om miljömässiga och ekonomiska motiv till miljösatsningar i företag och myndigheter.
- en orientering i de miljörättsliga krav som finns
- grundläggande kunskaper i miljöstyrning, enligt EMAS och ISO 14000-serien. Exempelvis; miljömärkning av produkter, miljöutredning, miljöaspekter, miljömål, miljöpolicy, miljöprogram, miljörevision och certifiering
- kunskaper i miljöredovisning
- förmåga att praktiskt tillämpa ovanstående kunskaper i ett verkligt företag/myndighet.
- en praktisk övning i att använda modern informationsteknik

Projektuppgifterna som ingår i kursen utförs individuellt och utgör en del av examinationen. Uppgifterna utförs i samarbete med ett företag eller en myndighet. Kursdeltagarna får själva ta kontakt med och utföra uppgifterna i detta företag eller denna myndighet.

- Trovärdigt miljöarbete-ett marknadskrav!? Hur går vi mot en hållbar utveckling och hur inför vi ett trovärdigt miljöarbete i företag och myndigheter? Här vävs såväl ekologi, miljöetik som ekonomi in I kursmomentet.
- Ständig förbättring! Under detta moment tittar vi på hur verksamhetens miljöaspekter lokaliseras, värderas, prioriteras och hanteras i ett miljöledningssystem. Vi går igenom miljölagstiftningen och miljöledningssystemens krav på ständig förbättring.
- Miljöaspekter. Identifiera relevant miljölagstiftning samt de betydande miljöaspekterna i er verksamhet. Ge dessutom ett förslag till miljöpolicy för er verksamhet.
- Från ord till handling! Här tar vi upp framtagningen av miljömål och miljöprogram kopplat till miljöpolicy, miljöaspekter och lagstiftning.
- Mål och program. Ge exempel på övergripande och detaljerade miljömål och miljöprogram för er verksamhet.
- Miljönär, miljonär eller både och? Under detta moment tar vi upp miljökommunikation som miljöredovisning enligt EMAS
- Fungerar det? I momentet sammanfattas kursen med miljörevision av miljöledningssystemet med moment som måluppfyllelse, handbok och certifiering.
- Projektuppgift. Diskutera, via FirstClass, för- och nackdelar med dagens miljöledningssystem och ge utvecklingsförslag.

Kursen ges som distanskurs på kvartsfart och den riktar sig främst till yrkesverksamma inom näringsliv och myndigheter, samt även till övriga som har för avsikt att arbeta med miljöfrågor i sin framtida yrkesutövning.

Projektuppgifter 3.0poäng

Brorsson, Larsson; Miljöledning, handbok och Miljöledning, arbetsbok, EMS AB, Stockholm, 1998.
Ytterligare litteratur kan komma att fastställs senare.

Då kursen är projektinriktad förutsätter detta att deltagarna har möjlighet att tillämpa kunskaper och genomföra projektuppgifter i näringsliv eller myndigheter under kurstiden.

Kursen ges som distanskurs av Svenska distanshögskolan - ett konsortium som består av Högskolan i Gävle/Sandviken, Blekinge tekniska högskola, Mitthögskolan, Luleå tekniska universitet, Örebro Universitet samt Utbildningsradion.

Kontaktperson: Jan-Ola Burman

Ytterligare kursinformation: