Samhällsbyggnadsteknik

Miljövetenskap

MKi / V02

Anders Widerlund Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 2001-12-07 att gälla från H01.

Kursen ska:
- ge kunskap om viktigare strukturer och funktioner hos ekosystem och om miljövårdens huvuddelar
- klargöra vårt ansvar för framtida miljöförhållanden
- ge grundläggande kunskap om avfall och dess hantering
- ge grundläggande kunskaper i hydrologi anpassade till frågeställningar som är relevanta för programmet
- ge de grundläggande kunskaperna i kemi som är tillämpbara i praktisk miljöanalys och som är nödvändiga för att förstå hur mänsklig aktivitet påverkar miljön
- ge en förståelse för de globala geokemiska kretsloppen

Moment ekologi (summa 4 p).
Allmän ekologi: Grundläggande kunskaper om livets förutsättningar och ekosystemens livsuppehållande strukturer och funktioner. Naturens mångformighet och artrikedom. Mekanismer som reglerar flöden av energi och materia samt ekologi på individ-, populations- och samhällsnivå.
Miljövård: En översiktlig introduktion till dagens miljöproblem. Exkursion och fältarbete bedrivs i slutet av läsperiod 4 för att studera viktiga ekosystem.

Moment avfallsteknik (summa 4 p varav gruvavfall 0.5 p).
Kommunala och industriella avfall och deras egenskaper. Avfallshanteringens reglering, organisation och ekonomi. Insamling, transport, materialåtervinning och energiutvinning. Behandling och kvittblivning av avfall.

Moment miljökemi (summa 3 p).
Momentet är uppdelat i tre huvuddelar. I del ett diskuteras atmosfärens kemi samt effekterna av utsläpp från mänskliga aktiviteter på Jordens klimat och luftkvalitet. Föroreningen av världens vattentillgångar samt vattnets kemi och användning behandlas i del två. Effekter av organiska miljöföroreningar och tungmetaller granskas i del tre tillsammans med användning av kemiska produkter i samhället.

Moment globala geokemiska kretslopp (summa 2 p).
De globala geokemiska cyklerna för kol, kväve, fosfor, svavel och syre och människans inverkan på dessa. Regleringen av koldioxid i atmosfären under geologisk tid. Biogena svavelgaser i atmosfären. Regleringen av syrehalten i atmosfären.
Syre, kol och svavelisotopers fördelning i naturliga vatten. Isotopers tillämpning för tolkning av jordens historia. Exempel på föroreningsstudier med hjälp av stabila isotoper.

Moment hydrologi (summa 2 p).
Vattnets kretslopp: Vattenbalans och nederbörd, energibalans, strålning.
Avdunstning: Mätmetoder, aerodynamiska metoden, energibalansmetoden, Penmans formel.
Avrinning: Rationella metoden, enhetshydrografmetoden, summahydrografmetoden, tid-area metoden, linjär reservoir metoden.
Grundvatten: Darcys lag, hydraulisk konduktivitet, stationär endimensionell strömning i öppna och slutna akvifärer, avsänkning invid pumpbrunnar.
Snö och is: snösmältning, istillväxt i vattendrag.
Vattenkraft och dammar: Dimensionerande flöden, riskbedömningar, avrinningsmodeller.

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier, laborationer, exkursioner och grupparbeten.

KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Laborationer i hydrologi 0.5poäng
Dugga och inlämningsuppgifter i hydrologi 1.5poäng
Tentamen i globala geokemiska kretslopp 2.0poäng
Tentamen i miljökemi 3.0poäng
Exkursion och fältarbete i ekologi 1.0poäng
Tentamen i ekologi 3.0poäng
Laboration och seminarium i avfallsteknik 1.5poäng
Tentamen i avfallsteknik 2.5poäng

Miljövårdscentrum, KTH Ekologi, kompendium i miljövård, del 1 (1995).
Miljövårdscentrum, KTH Miljöeffekter, kompendium i miljövård, del 4 (1997).
Christensen, T. H. (red.) 1998. Affaldsteknologi. Teknisk Forlag, Köpenhamn. ISBN 87-571-2148-6.
Kompendium i avfallsteknik. Avd för avfallsteknik
P. Warfvinge: Miljökemi, KFS i Lund AB (1998).
Ingri, J. Acid Mine Drainage and Environmental Monitoring. Kompendium (1997).
Ingri, J. Global Geochemical Cycles. Kompendium (1993).

Kontaktperson: Anders Widerlund

Ytterligare kursinformation: