Samhällsbyggnadsteknik

C K

V Val: S / LpI och IV

Jan-Ola Burman Adj prof

Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 2001-02-14 att gälla från H01.

Två års utbildning på civ.ing. program eller motsvarande.

Efter att ha arbetat sig igenom kursen ska varje student:

- förstå samhällets utgångspunkter för företag eller organisationers miljöarbete och dess relation till internationella standarder
- vara väl förtrogen med sättet att vidareutveckla miljöarbetet inom ett företag eller en organisation med hjälp av ett standardiserat miljöledningssystem (ISO 14001, EMAS)
- självständigt kunna genomföra följande planeringsarbete vid införandet av ett miljöledningssystem i en organisation: upprätta en struktur för den inledande miljöutredningen, identifiera och värdera miljöaspekter, skapa miljömål samt miljöprogram
- aktivt kunna medverka i ett arbetslag inom ett företag eller organisation som utför LCA enligt ISO-standardens struktur.

De kärnelement i ett miljöledningssystem som kommer att behandlas under kursens gång är; miljöutredning, miljöaspekter, miljöpolicy, miljömål och miljöprogram, verksamhetsstyrning samt miljörevision. Utöver elementen ovan behandlas även systemintegration och miljömärkning. Som en del i ISO-familjen finns utvecklat stöd för produktrelaterat miljöarbete, LCA, Livscykelanalys. Kursen behandlar struktur och funktion hos livscykelanalysen enligt ISO-standard, samt tillhörande hjälpmedel.

Följande uppgifter ingår i kursen: 1) Kvalitetsgranskning av befintlig inledande miljöutredning mot kraven i EMAS II samt identifikation av styrkor och svagheter i företagets miljöförhållanden. 2) Bedömning av miljöaspekter. 3) Skapa en miljöpolicy samt upprätta miljömål och miljöprogram. 4) Revision av miljöpolicy. 5) Granskning av miljöredovisning. 6) . Systemintegration. 7) Miljömärkning och miljövarudeklarationer. 8) Struktur och avgränsningar av LCA. 9) LCA-övningsuppgift

Undervisningen består av lektioner, grupparbeten och studiebesök. I gästföreläsningar presenteras praktikfall. I kursen ingår projektuppgifter med muntlig och skriftlig redovisning. Obligatorisk närvaro i vissa moment som t ex redovisning av grupparbeten och studiebesök.

Kontinuerlig examination sker individuellt eller i grupp 4.0poäng

Brorson och Larsson, Miljöledning Kompendium
Pärm miljöstandarder
Pärm SBM 013 OH-bilder mm
Övrigt utdelat material

Ytterligare litteratur kan komma att fastställs senare.

Kontaktperson: Jan-Ola Burman